Pierwsza pomoc

"Kim Wy w ogóle jesteście?"

ACLeague to wirtualna liga wyścigowa, zapoczątkowana przez użytkowników serwisu Wykop.pl i organizowana z wykorzystaniem symulatora na komputery osobiste Assetto Corsa studia Kunos Simulazioni. Liga działa nieprzerwanie od początku 2015 roku, kiedy to kilkanaście osób ścigało się w pierwszym sezonie za kierownicą Seata Leona. Od tamtego czasu ACLeague urosło do pozycji jednego z największych wydarzeń w polskim i wszechświatowym simracingu. Ligowe wyścigi transmitowane są na żywo z komentarzem za pośrednictwem platform YouTube oraz Twitch i od lat przyciągają tysiące widzów.

Niemal wszystkie sezony ACLeague, na które składa się od sześciu do ośmiu rund, wzorowane są na pucharach występujących w rzeczywistości: od serii jednej marki, DTM czy Formuły 3, poprzez grupę GT3, po dwuklasowe World Endurance Championship z samochodami GTE oraz prototypami LMP1 lub grupy C. Jako kierowca do ACLeague może dołączyć każdy, kto posiada oryginalną kopię symulatora Assetto Corsa wraz z niezbędnymi dodatkami, zna zasady obowiązujące podczas jazdy na torze i spełnia pozostałe wymagania regulaminowe. Od sezonu VIII włącznie liczba kierowców zapisanych do każdego sezonu przekracza 200.

— oficjalna strona internetowa: acleague.com.pl
— oficjalny profil na Facebooku: facebook.com/ACLeaguePL
— oficjalny tag w serwisie Wykop.pl: wykop.pl/tag/acleague
— profil i kontakt poprzez serwis Wykop.pl: wykop.pl/ludzie/acleague
— oficjalny kanał komunikacyjny w aplikacji Discord: discordapp.com/invite/XWsd8p7
— grupa ACLeaguePL na platformie Steam: steamcommunity.com/groups/acleaguePL
— kotakt mailowy z organizatorem: [email protected]
— oficjalna strona Asseto Corsa: assettocorsa.net
— Asseto Corsa na platformie Steam: store.steampowered.com/app/244210/Assetto_Corsa

Podstawowe informacje na temat sezonu XII, Retro WEK

— do wzięcia udziału w sezonie XII wymagane jest podstawowa wersja symulatora Assetto Corsa oraz dodatek Dream Pack 1
— do wzięcia udziału w sezonie XII wymagana jest akceptacja regulaminu oraz opłacenie wpisowego
— kierowcy i zespoły mają do wyboru jeden z pięciu samochodów: cztery samochody grupy DTM i jeden grupy C
— zawodnicy mogą łączyć się na 2/3-osobowe zespoły, jadące tym samym samochodem
— sezon XII zaplanowano na siedem rund plus niepunktowany wyścig zerowy
— wyścigi będą odbywać się co drugi czwartek w godzinach wieczornych (lub inny dzień w przypadku kolidowania ze świętami lub innymi wydarzeniami)
— każda runda będzie podzielona na maksymalnie cztery serwery: Pro, Semipro, Am i Rookie po maksymalnie 35 slotów dla kierowców każdy (serwery mogą być podzielone inaczej w zależności od frekwencji i kwestii technicznych)
— pierwszy wyścig sezonu odbędzie się 25 października 2018 roku, ostatni 17 stycznia 2019 roku
— dla zwycięzców zaplanowane są nagrody ufundowane przez Motorsport Capsule
— z każdej rundy prowadzone będą transmisje na żywo z komentarzem
— do kwalifikacji generalnej kierowców liczy się suma sześciu najlepszych wyników w siedmiu rundach
— najświeższe ogłoszenia na temat sezonu i całej ligi znajdziecie zawsze pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl

Jak dołączyć?

Zgłoś swój udział w panelu kierowcy. Przed przystąpieniem do ligi zapoznaj się z regulaminem i upewnij się, że spełniasz wszystkie niezbędne wymagania. W razie wątpliwości pisz pod tagiem #acleague lub pytaj poprzez komunikator Discord. Po dołączeniu do ligi przestrzegaj regulaminu, obserwuj tag oraz ogłoszenia w oficjalnym komunikatorze (Discord - dołącz do dyskusji)... i baw się dobrze!

Nie chcesz zapisywać się do ligi, ale chcesz spróbować z nami swoich sił? Obserwuj tag #acleague i szukaj w Assetto Corsie serwerów pod hasłami "ACLeague" lub "wykop" - co jakiś czas uruchamiane są serwery i organizowane są wyścigi z dostępem dla wszystkich. Naszych zawodników można znaleźć także w mistrzostwach organizowanych w systemie Sim Racing System, w portalu SimRace.pl i innych.

Przed wyścigiem

— czy znasz i rozumiesz regulamin?
— czy znasz zasady zachowania się i komunikacji na torze, szczególnie w wyjątkowych sytuacjach (niebieskie flagi i dublowanie, oddublowanie, okrążenia wyjazdowe, blokowanie, brak paliwa, pierwszy zakręt pierwszego okrążenia, powrót na tor po jego opuszczeniu, powrót do pitów, wyjazd z pitów, trzymanie się linii wyznaczających tor, cisza radiowa)?
— czy pobrałeś, zainstalowałeś i uruchomiłeś niezbędne mody (bez nich nie będziesz mógł dołączyć do serwera), aplikacje (bez nich zostaniesz zdyskwalifikowany lub w ogóle nie dopuszczony do startu) oraz ligowe skiny (w trakcie trwania sezonu wszystko jest do pobrania na Dysku Google)?
— czy zaznaczyłeś w odpowiednim terminie swój udział w wyścigu na liście obecności w panelu kierowcy?
— czy dołączyłeś do dyskusji w komunikatorze Discord? Czy wiesz jak dołączyć do pokojów głosowych (mikrofon nie jest wymagany)?
— czy obserwujesz tag #acleague?
— czy siadasz za kierownicę trzeźwy?
— czy masz pod ręką garnek z bigosem (niezbędny podczas pit stopów)?
— czy masz rozum i godność człowieka?

Jeśli na powyższe pytania udzieliłeś odpowiedzi "nie" - nie bierz udziału w wyścigu bez przygotowania lub dopytaj się w razie wątpliwości pod tagiem #acleague lub na Discordzie z odpowiednim wyprzedzeniem! Dzięki temu nie zepsujesz wyścigu sobie i innym, unikniesz niepotrzebnego zamieszania, dotkliwych kar, a w skrajnych przypadkach permanentnego bana i napiętnowania przez społeczność simrace'ingową.

Malowanie i oznakowanie samochodów

Każdy zawodnik może startować w samochodzie z indywidualnym malowaniem (obowiązują spójne barwy w przypadku zespołów). Indywidualne malowanie nie jest wymagane i w przypadku braku takowego zawodnik wystartuje z losowym skinem z puli standardowych lub bez (białe auto). W temacie skinów pozostawiamy Wam prawie pełną dowolność. Prawie.

Wymagane w przypadku indywidualnych skinów są:
— rozmiar skina nie może przekraczać 10 MB
— staramy się unikać wulgaryzmów, mangi i innych treści obraźliwych
— numer boczny auta przygotowujemy według obowiązkowego wzorca i umieszczamy w określonym miejscu
— na samochodzie umieszczamy logo sponsora, Motorsport Capsule
— mile widziane są logotypy pozostałych sponsorów i partnerów
— gotowy skin przesyłamy za pośrednictwem Discorda na kanale #skiny

Wzorzec obowiązkowego numeru bocznego w formacie PSD oraz logotypy ACLeague, sponsorów i partnerów znajdziecie na Dysku Google. Pozostałe template, niezbędne do przygotowania własnego skina znajdziecie na swoich dyskach w folderze z Assetto Corsą pod adresem steamapps\common\assettocorsa\sdk\dev\skin_templates (korzystać można również z materiałów zamieszczonych na naszym Discord w pokoju #skiny). Instrukcję malowania samochodów do Assetto Corsy możecie znaleźć na przykład na simrace.pl.

Poradnik kierowcy
Ściągnij PDF (5,8 MB)
Powtarzające się pytania

Jestem zupełnie nowy w simracingu, a wcześniej rozbijałem się tylko w Need For Speed lub GTA, dosłownie. Chciałbym poznać zasady czystej jazdy obowiązujące na torze i poza torem.

W celu zapoznania się z zasadami obowiązującymi w czasie każdego wyścigu zapraszamy do lektury samouczków dostępnych w innych serwisach (cześć zasad może różnić się lub być nieaktualna w zależności od danego wyścigu, toru czy osobnych przepisów obowiązujących w danej lidze, a dodatkowe, szczególne przypadki opisane są w naszym regulaminie oraz Poradniku Kierowcy):

https://pl.lfsmanual.net/wiki/Zasady_CRC
http://www.ukgpl.com/rec_dvr_beh/rec_driver_beh.htm
http://simrace.pl/forum/index.php/topic/210-zasady-jazdy-online-simracepl-crc/

Jak zakwalifikować się do wyścigu?

Wszystkie wytyczne odnoszące się do zakwalifikowania się do danego sezonu i wyścigu znajdują się w regulaminie. Podstawowe warunki, które należy spełnić aby wystartować w wyścigu danej rundy to:

— zapoznanie się z regulaminem ligi i danego sezonu
— zgłoszenie swojego udziału w danym sezonie i opłacenie wpisowego, o ile takie obowiązuje
— uzyskanie minimalnej liczby okrążeń w czasie około 2-tygodniowych prekwalifikacji
— uzyskanie jak najlepszego czasu okrążenia w czasie prekwalifikacji, od którego zależy zajęcie miejsa na jednym z serwerów
— zaznaczenie swojej obecności w danej rundzie

Pobrałem wszystkie wymagane pliki, ale nadal nie widzę w grze wymaganych aplikacji, a moje okrążenia pomiarowe nie zliczają się, co robię źle?

Każda z pobranych aplikacji wymaga ręcznego uruchomienia, a za zliczanie czasów okrążeniach po stronie użytkownika i serwera odpowiadają aplikacje PTracker i STracker. Aby uruchomić każdą aplikację: w pierwszej kolejności należy zezwolić na ich działanie w ustawieniach gry w zakładce Options -> General -> UI Modules. Menu aplikacji w trakcie jazdy, z którego aktywujemy interesujące nas dodatki, dostępne jest z prawej strony ekranu po najechaniu do krawędzi ekranu kursorem myszki. Aby Tracker zliczał nasze okrążenia wymagane jest przejechanie okrążenia bez przekraczania jego granic (zielona ikonka w prawym, górnym rogu aplikacji Trackera w chwili przekroczenia lini start/meta) oraz stałe połączenie z serwerem (zielona ikonka połączonych wtyczek na górnej belce aplikacji Trackera). Dodatkowe informacje znajdziesz w Poradniku Kierowcy.

O której godzinie rozpoczynają się kwalifikacje i wyścig? Ile trwa wyścig?

Wyścigi i kwalifikacje odbywają się w każdym sezonie ACLeague według podobnego rozkładu (start wyścigu ma miejsce o 21:00, bezpośrednio poprzedzają go treningi i kwalifikacje), podanego na stronie ACLeague oraz w regulaminie. Wyścigi odbywają się w czwartki, chyba, że zaznaczono inaczej (na przykład w wyniku przypadających na dany dzień świąt). W dyskusji na Discordzie możesz spotkać się z różnymi odpowiedziami na pytanie o godzinę startu wyścigu, na przykład 22:00, 23:55, wczoraj - o ile są one ogłoszeniami pochodzącymi od organizatora, są tylko naszymi wewnętrznymi żartami i nie należy brać ich na poważnie. Wyścig i kwalifikacje poprzedzają około dwutygodniowe prekwalifikacje. Każda runda odbywa się według podobnego rozkładu jazdy, w przypadku Retro WEK:

— około 2-tygodniowe prekwalifikacje (inaczej w przypadku świąt i innych okazji)
— 19:30 w dniu wyścigu: start 60-minutowego treningu
— 20:30 w dniu wyścigu: start 30-minutowych kwalifikacji (pierwsze 15 minut dla grupy C, drugie 15 minut dla DTM)
— 21:00 w dniu wyścigu: start wyścigu o długości 75 lub 90 minut

Czy pit stop w czasie wyścigu jest obowiązkowy?

Tak, pit stop w czasie wyścigów sezonu XII jest obowiązkowy. Przez pit stop rozumie się postój w ajei serwisowej z wykonaniem co namniej jednej z dwóch czynności: wymiana opon, tankowanie paliwa.

Ile mam zalać paliwa na wyścig?

Assetto Corsa pokazuje nasze zużycie paliwa po przejechaniu co najmniej dwóch okrążeń w ustawieniach samochodu w zakładce paliwa - należy przed startem zalać tyle aby dojechać do mety z bezpieczną rezerwą. Jej granice poznamy po sięgnięciu po kalkulator. Sytuacja na torze, styl jazdy i losowe sytuacje mogą sprawić, że apetyt samochodu będzie różnić się między kierowcami - warto o tym pamiętać aby nie wprowadzić innych w błąd lub samemu nie wysuszyć baku przed dojechaniem do mety po zasugerowaniu się ustawieniami innych kierowców. Jeśli matematyka nie jest Twoją mocną stroną to możesz skorzystać z narzędzia do wyliczania paliwa: Fuel Manager od iAdamM.

Jakie opony założyć na wyścig?

Dobór odpowiedniej mieszanki i ustawień ogumienia zależy od stylu jazdy, ustawień samochodu i warunków pogodowych i jest sprawą indywidualną. Niejednokrotnie może okazać się, że opony, na których jechaliśmy w prekwalifikacjach i kwalifikacjach nie sprawdzą się w czasie wyścigu - trening przed wyścigiem jest najlepszym czasem na weryfikację naszych ustawień. Mieszankę i ciśnienie opon należy zawsze dobierać tak, aby w czasie wyścigu i po rozgrzaniu wszystkie cztery opony zachowywały optymalne ciśnienie oraz temperaturę, a zużycie opon pozwalało na komfortowe pokonanie zakładanego dystansu. Monitorowaniu temperatury, ciśnienia i zużycia opon służy wbudowana w grę aplikacja Tyres.

Chcę zgłosić innego kierowcę za spowodowanie kolizji, niesportowe zachowanie, nieprzepisową jazdę, nierespektowanie granic toru, naruszanie ciszy radiowej lub zjedzenie mojego bigosu, gdzie mogę to zrobić?

Po każdym wyścigu (do 24h godzin, czasem dłużej) w serwisie Wykop.pl pod tagiem #acleague pojawi się oficjalny wpis, w którym będzie można zgłaszać wszelkie incydenty (powstanie wpisu będzie ogłaszane również w komunikatorze Discord). Zgłoszenia zostaną następnie rozpatrzone przez grono sędziowskie. Uwaga: nie wszystkie zdarzenia kwalifikują się do nałożenia kar. Obcierki, stuknięcia czy inne incydenty w ferworze walki, w których nie ma poszkodowanych są naturalną częścią motorsportu. Od nałożonej kary danemu zawodnikowi przysłuje odwołanie.

Dostałem punkty karne, co dalej?

Po każdej rundzie danego sezonu w specjalnym wpisie w serwisie Wykop.pl zbierane są od kierowców zgłoszenia incydentów, które następnie podlegają ocenie grona sędziowskiego. W szczególnych przypadkach ocenie podlegają również incydenty, które nie były zgłoszone: karambole na pierwszych okrążeniach, całe pierwsze okrążenia, sytuacje towarzyszące zgłoszonym incydentom i tym podobne. Na osoby, które przewiniły nakładane są punkty karne (w skrócie PK) lub dyskwalifikacje (DQ) z danej lub przyszłej rundy. Kary przyznawane i naliczane są w zależności od sezonu - szczegóły znajdziecie w ogłoszeniach pod tagiem #acleague, na naszym Discordzie, a także w regulaminie i poniżej:

— zawodnika z PK przesuwamy "wirtualne" w wynikach danego wyścigu danego serwera i danej klasy, to znaczy bez przesuwania tych, którzy kary nie dostali. Na przykład: osoba z miejsca 2 Pro otrzymała karę 2PK i zostaje wirtualnie przesunięta o 2 miejsca na 4 miejsce, otrzymuje punkty za miejsce czwarte, ale jednocześnie osoby z miejsca 3 i 4 nie zostają przesunięte w górę i nie otrzymują więcej punktów, niż już otrzymały
— jeśli ktoś zajmował ostatnie, niepunktowane pozycje na danym serwerze lub zaliczył DNF (nie dojechał do mety) to PK, których nie da się nałożyć jako wirtualne przesunięcie odejmujemy od jego dorobku punktowego w danej rundzie
— w przypadku DQ (dyskwalifikacja) odejmujemy punkty za sam wyścig, punkty za PP (pole position) oraz FL (najszybsze okrążenie w wyścigu) zostają, osoby znajdujące się za osobą z DQ nie zostają przesunięte w górę
— punkty karne (PK) sumują się między rundami w celu nakładania kar okresowych (zakaz startu w kwalifikacja lub w całej rundzie)
— zebranie 10PK i każda kolejna wielokrotność: zakaz startu w sesji kwalifikacyjnej kolejnej rundy
— zebranie 15PK i każda kolejna wielokrotność: zakaz startu kolejnej rundzie

— 0PK: racing incident (RI), sytuacja, w której wina nie leży po żadnej ze stron, nie dopatrzono się przewinienia lub jest ono marginalne
— 1-2PK: błąd, który powoduje niewielkie konsekwencje dla innych, nie jest ewidentnie umyślny lub ciężko orzec o winie tylko jednej ze stron, niesportowe zachowania
— 3-5PK: przyznawane za błąd, który powoduje poważne konsekwencje dla innych zawodników, niesportowe zachowania
— PKx2: punkty karne za incydenty na pierwszym okrążeniu naliczane są podwójnie
— DQ: brak aplikacji PLP lub brak poprawnej wersji aplikacji PLP
— DQ: zignorowanie kary przejazdu przez aleję serwisową (PLP Ignored Penalty)
— 3PK: PLP Ignored Penalty na ostatnim okrążeniu po minięciu zjazdu do alei serwisowej (kara niemożliwa do odbycia)
— 1PK: każdorazowe Back to Pits poza aleją serwisową (ręczne lub automatyczne na przykład po rozbiciu się) i dalsza jazda w sesji kwalifikacyjnej
— 1PK: każdorazowe przekroczenie linii wyznaczających wjazd i wyjazd z alei serwisowej w czasie pit stopu i kar drive through
— DQ: Back to Pits (ręczne lub automatyczne na przykład po rozbiciu się) i dalsza jazda w czasie wyścigu
— DQ: jazda w sesji kwalifikacyjnej ze zignorowaniem zakazu wynikającego ze zgromadzonych PK

Czy ktoś ma replay z wyścigu?

Wzorcowy replay z sesji kwalifikacyjnych i wyścigów pojawi się w oficjalnych wątku do zgłaszania incydentów pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl, a także w linkach z dokumentacją pod wynikami każdego wyścigu. Wszystkie powtórki znajdziecie na naszej przestrzeni dyskowej w serwisie Dysk Google. O ile w wyścigu nie rozpocząłeś kolejnej sesji to replay możesz znaleźć także na swoim dysku twardym. Assetto Corsa zapisuje automatycznie, tymczasowo powtórki z ostatnich sesji w folderze System -> Dokumenty -> Assetto Corsa -> replay -> temp (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa\replay\temp). Jeśli na naszym Dysku Google nie ma jeszcze powtórki z danych kwalifikacji i wyścigu, a takowe posiadasz - podziel się nimi z organizatorem!

Jak mogę zobaczyć ściągnięty replay?

Aby replay pojawił się w zasobach Assetto Corsy należy wypakować go do odpowiedniego folderu z powtórkami: System -> Dokumenty -> Assetto Corsa -> replay (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa\replay\). Powtórki uruchamiany z menu głównego Assetto Corsy - przycisk "Replay".

Kiedy zostanie uruchomiony serwer prekwalifikacyjny na kolejną rundę?

Informacja o uruchomieniu serwera prekwalfikacyjnego pojawi się w serwisie Wykop.pl pod tagiem #acleague, a także na Discordzie. Serwer taki uruchamiany jest przeważnie w piątek po południu, dzień po wyścigu.

Wszedłem na serwer prekwalifikacyjny i jeżdżę w malowaniu kogoś innego, a nie swoim, co jest grane?

We własnym, indywidualnym malowaniu (o ile przesłałeś je w odpowiednim terminie i spełniał wszelkie wymogi), startujemy wyłącznie w sezonowych wyścigach. Ze względu na ograniczenia serwera i Assetto Corsy na czas prekwalifikacji dostępne są tylko niektóre, losowe skiny i prawdopodobnie wśród nich nie będzie Twojego. Z każdym wejściem na serwer zostanie wówczas przydzielone losowe malowanie.

Gdzie znajdę szczegółowe wyniki prekwalifikacji, wyścigów i wszystkich innych sesji?

Zbieraniem statystyk z naszych wszystkich serwerów zajmują się aplikacje Ptracker (po stronie użytkownika) oraz Stracker (po stronie serwera). Wszystkie zebrane w ten sposób wyniki znajdziecie pod adresami Tracker Pro, Tracker Semipro, Tracker Am lub Tracker Rookie (domyślny widok ustawiony na prekwalifikacje, poszczególne sesje dostępne pod zakładką "Sessions"). Sumaryczne wyniki poszczególnych, odbytych już rund danego sezonu ACLeague znajdziecie na stronie ACLeague (w zależności od kwestii technicznych do kilku dni po wyścigu), razem z odnośnikami do statystyk zebranych w systemie P/STracker, a opcjonalnie również SimResults. Uwaga: zewnętrzne strony wynikowe mogą z czasem przestać działać lub być nieaktualne w określonych przedziałach czasu lub na stałe.

Jak mam ustawić kierownicę, monitory, samochód i czy zdążę na dwójeczkę w czasie pit stopu?

Odpowiedzi na tego typu dylematy natury technicznej i filozoficznej znajdziesz w odpowiednich pokojach na naszym kanale w komunikatorze Discord: od porad sprzętowych po kierowców dzielących się ustawieniami aut od swoich inżynierów wyścigowych. Ustawień samochodów możesz szukać również za pośrednictwem aplikacji Setup Market. W odpowiednim ustawieniu kierownicy pomocny może być poradnik przygotowany przez jednego z uczestników ACLeague: Poradnik FFB od Snsv. W grze i obsłudze Assetto Corsy pomocne mogą być również takie aplikacje i dodatki, jak Content Manager i Sidekick.

Czy Wy jesteście normalni?

Nie.

Marco Massarutto pozdrawia Wykop.pl

Marco Massarutto, jeden z założycieli studia Kunos Simulazioni, odpowiedzialnego między innymi za Assetto Corsę, dzięki IRG-World.com pozdrawia Wykop.pl prosto z targów SimRacingExpo 2017 w Niemczech.