Samochód

Porsche Cayman GT4 Clubsport
Porsche Cayman GT4 Clubsport

W XIII sezonie ACLeague, GT4 Kajman Series by Motorsport Capsule, ścigamy się modelem Cayman GT4 Clubsport ze stajni Porsche. Torowa maszyna niemieckiej marki powstała pod koniec 2015 roku jako odpowiedź na coraz większe zapotrzebowanie na samochody wyścigowe niższego stopnia i od razu na celowanik wzięła takie serie, jak VLN na Nürburgring Nordschleife, puchary GT4 pod patronatem SRO, Pirelli GT3 Cup Trophy w USA, Ultra 94 GT3 Cup Challenge w Kanadzie oraz wyścigi organizowane przez Porsche Club of America i podobne stowarzyszenia na całym globie. Coupe, które nie ma prawa do poruszania się po zwykłych drogach, zostało odchudzone do około 1300 kilogramów. Do jego napędu zaprzęgnięto umieszczoną centralnie, płaską jednostkę o sześciu cylindrach, pojemności 3,8 litra i mocy 385 koni mechanicznych. Napęd na tylną oś przenosi dwusprzęgłową skrzynią biegów z łopatkami przy kierownicy. Ciekawoska: Porsche pracuje również nad rajdowym coupe 718 Cayman GT4 Clubsport Rallye, które ma być gotowe na sezon 2020!

Tory

W XIII sezonie ACLeague, GT4 Kajman Series by Motorsport Capsule, kierowcy staną do walki na sześciu różnych torach, rozsianych po całym świecie. Tradycyjnie przed właściwym startem sezonu odbędzie się wyścig zerowy, który nie będzie zaliczany do klasyfikacji generalnej.

Poznań / 21.02.2019 / Runda 0
Poznań

Historia Toru Poznań sięga pierwszej połowy lat siedemdziesiątych, kiedy to Automobilklub Wielkopolski wyszedł z inicjatywą utworzenia nowego obiektu, wykorzystującego stare pasy startowe lotniska Ławica. Budowę stałego toru rozpoczęto wiosną 1975 roku, a oficjalnie otwarcie obiektu miało miejsce pod koniec 1977 roku. Trzy lata później obok toru dla samochodów i motocykli uruchomiony został tor wyścigowy dla gokartów, a jednym z wielu przeznaczeń poznańskiej nitki miało być m.in. testowanie samochodów terenowych Tarpan, które produkowała pobliska Fabryka Samochodów Rolniczych "Polmo". Tor mierzy niecałe 4,1 kilometra długości i wykorzystywany jest aktualnie między innymi do organizacji rund Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Bathurst / 07.03.2019 / Runda 1
Bathurst

Tor opadający i wznoszący się na wzgórzu Mount Panorama w Bathurst to najsłynniejszy tor wyścigowy w Australii, arena takich starć, jak 12-godzinny wyścig samochodów GT czy 1000-kilometrowy wyścig dla samochodów turystycznych. Początki wyścigów automobilowych w tym regionie, przede wszystkim po lokalnych drogach, sięgają przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Budowę stałego toru rozpoczęto w latach trzydziestych, a pierwszy wyścig na pętli, którą znamy obecnie jako Mount Panorama Circuit, miał miejsce w roku 1938. Było nim Grand Prix Australii, które jako wyścig poza mistrzostwami świata Formuły 1 odbyło się ostatni raz w Bathurst w 1958 roku. Dziś obiekt mierzy ponad 6,2 kilometra długości, a różnica poziomów między najniżej i najwyżej położonymi odcinkami sięga aż 174 metrów.

Zandvoort / 21.03.2019 / Runda 2
Zandvoort

Historia toru Zandvoort sięga lat trzydziestych: latem 1939 roku na ulicach miejscowości Zandvoort zorganizowano pierwszy, międzynarodowy wyścig na terenie Holandii, którego sukces pociągnął za sobą decyzję o budowie stałego toru. Prace nad przedsięwzięciem przekreśliła druga wojna światowa i do śmiałego pomysłu wrócono dziesięć lat później. W roku 1948 uruchomiono pętlę o długości około trzech kilometrów, na której rozegrano wyścig dla samochodów Formuły 1, przyciągający wielu kierowców zza granicy. Już w 1952 roku Zandvoort stało się oficjalnie częścią mistrzostw świata F1: Grand Prix Holandii odbywało się tu do 1985 roku. Dziś holenderski tor mierzy prawie 4,3 kilometry długości i jest częścią takich mistrzostw, jak Blancpain GT World Challenge czy ADAC GT Masters.

Grobnik / 04.04.2019 / Runda 3
Grobnik

Automotodrom Grobnik to dość mało znany na światowej arenie dwuśladów tor wyścigowy położony w miejscowości Rijeka w Chorwacji. Asfaltowa pętla o długości prawie 4,2 kilometra została otworzona w 1978 roku głównie z myślą o rozgrywaniu motocyklowych grand prix, z eliminacjami mistrzostw świata włącznie, jako następca toru Preluk, który powstał na początku lat trzydziestych i wyszedł z użytku w roku 1977. Oprócz jednośladów mile widziane są tutaj samochody niemal wszystkich klas, wyłączając Formułę 1, której wymagań Grobnik nie spełnia. Pod koniec roku 2017 rozpoczęto prace mające na celu modernizację obiektu, wliczając zupełnie nową nawierzchnię na całej długości. Prace ukończono wiosną 2018 roku.

Road Atlanta / 18.04.2019 / Runda 4
Road Atlanta

Pętla Road Atlanta w stanie Georgia w USA została zbudowana pod koniec lat sześćdziesiątych z inicjatywy miejscowych inwestorów i już w 1970 roku gościła pierwszy wyścig, jedną z rund mistrzostw Can-Am, w których zasłynęły potworne spydery McLarena i Porsche. Tor o długości ponad 4,1 kilometra od 2019 roku firmowany jest przez Michelin. Obiekt figuruje m.in. w kalendarzu mistrzostw WeatherTech SportsCar Championship, Porsche GT3 Cup Challenge oraz Lamborghini Super Trofeo North America. To tutaj organizowane jest słynne, 10-godzinne Petit Le Mans, które w 1998 roku utworzył Don Panoz, amerykański kierowca wyścigowy i producent samochodów sportowych oraz wyścigowych, który zmarł jesienią 2018 roku w wieku 83 lat. Road Atlanta należała do Panoza od 2006 roku.

Watkins Glen (Short) / 02.05.2019 / Runda 5
Watkins Glen

Słynny "The Glen" w stanie Nowy Jork zaczynał tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej jako tymczasowy tor wyścigowy, rozciągnięty po publicznych drogach wioski Watkins Glen. Stały tor otworzono w 1956 roku, od którego jego znaczenie stale rosło. W latach 1961-1980 organizowano tu Grand Prix USA w ramach mistrzostw świata Formuły 1, a od samych początków rozgrywany jest tu cykliczny wyścig na długim dystansie, który w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych był częścią mistrzostw świata World Sportscar Championship (obecnie to 6-godzinna rywalizacja w ramach SportsCar Championship). Na Watkins Glen rozgrywane są stale również wyścigi w ramach wszelkiego rodzaju serii NASCAR. Obecnie tor użytkowany jest w trzech różnych konfiguracjach o długości od około 3,4 do około 5,4 kilometra.

Suzuka / 16.05.2019 / Runda 6
Suzuka

Suzuka International Racing Course to jeden z najbardziej znanych torów wyścigowych w Japonii. I jeden z najbardziej nietypowych: jego nitka to "ósemka", trasa przecina się na dwóch poziomach mniej więcej w połowie drogi. Tor został zbudowany na początku lat sześćdziesiątych w ponad sześciokilometrowej konfiguracji jako tor testowy, który miał służyć Hondzie. W latach osiemdziesiątych Suzuka została zmodernizowana i skrócona, a obecnie w najdłuższej konfiguracji liczy nieco ponad 5,8 kilometra długości. Od 1987 roku rozgrywane jest tu Grand Prix Japonii w ramach mistrzostw świata Formuły 1, a tor ze słynnym, szybkim zakrętem 130R gości również serie Super GT, puchary GT3 i wyścigi motocyklowe. Z Suzuką związany jest ostatni, śmiertelny wypadek w Formule 1 - w 2015 roku w wyniku obrażeń poniesionych na japońskim torze zmarł Jules Bianchi.