ACCelerated British GT Series

Samochody

Mercedes AMG GT3

Jedyny, wyścigowy przedstawiciel rodziny GT z wydzielonej z szeregów Daimlera w 2014 roku marki Mercedes-AMG, która liczy aż sześć modeli drogowych. Plus specjalne coupe, służące jako samochód bezpieczeństwa w Formule 1. Cywilne GT - drugi w historii model przygotowany samodzielnie przez oddział AMG - korzystają z zaprojektowanego od zera, podwójnie turbodoładowanego V6 o pojemności czterech litrów i mocy od 462 do 585 KM. GT3 nie jest taki i polega na jednostce napędowej prosto ze swojego poprzednika, SLS AMG GT3. Mowa o umieszczonym z przodu, wolnossącym silniku V8 o pojemności aż 6,2 litrów, największym motorze w grupie fabrycznych GT3, który kręci się do 7500 obrotów na minutę i generuje ponad 520 koni mechanicznych. Mercedes-AMG GT3 został pokazany światu na początku 2015 roku, a do serii, w których bierze udział należą między innymi Blancpain GT Series, FIA GT3 European Championship, VLN, 24h Series, Pirelli World Challenge, British GT, Super GT, FIA GT World Cup, Intercontinental GT Challenge i punktowane przez fabrykę AMG Customer Sports Championship. W sezonie 2017 zasięg maszyny AMG powiększono o północnoamerykańskie mistrzostwa IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Ferrari 488 GT3

Pierwsze, turbodoładowane Ferrari w grupie GT3, które zastąpiło wolnossący model 458 i zadebiutowało w listopadzie 2015 roku podczas Finali Mondiali w Abu Dhabi jednocześnie z 488 w najwyższej specyfikacji GTE. To coupe dedykowane seriom GT3 o zasięgu światowym i regionalnym, które możemy zobaczyć w takich zawodach, jak IMSA SportsCar Championship (grupa GT Daytona), Blancpain GT Series, Intercontinental GT Challenge, 24h Series, Michelin Le Mans Cup oraz FIA GT World Cup. Punktem wyjścia było dla niego drogowe 488 GTB, na bazie którego opracowano również torowy model na potrzeby jednomarkowych pucharów Ferrari Challenge. Competizioni GT z Maranello z charakterystycznymi wlotami potwietrza w tylnych nadkolach zasilane jest podwójnie turbodoładowaną jednostką w układzie V8, która pracuje przed tylną osią, za plecami kierowcy. Silnik o pojemności 3,9 litrów kręci się szczęśliwie do 8250 obrotów na minutę i dostarcza ponad pół tysiąca koni mechanicznych. W ciągu całego cyklu życiowego auta, trwającego od czterech do pięciu lat, Ferrari zamierza zbudować dla swoich klientów co najmniej sto pięćdziesiąt egzemplarzy 488 GT3.

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3 zastąpiło wyczynową wersję mniejszego Z4 GT3. Debiutujący w 2016-roku, bawarski sportowiec dysponuje podwójnie doładowanym silnikiem V8 o pojemności 4,4-litra, który rozwija 585 KM. Przy masie niespełna 1300 kg czyni to z niego jeden z najszybszych pojazdów w stawce. Za przekazywanie mocy na koła odpowiada 6-biegowa skrzynia sekwencyjna. Dzięki odpowiedniemu zagospodarowaniu platformy umieszczono kierowcę dokładnie pośrodku na osi wzdłużnej, gdzie znajduje się środek ciężkości samochodu, w czym pomógł m. in. długi rozstaw osi, ale też przesunięto fotel do środka kabiny w osi poprzecznej. Wyścigowa odmiana M6 wygrała m.in. podczas 24-godzinny wyścig Spa-Francorchamps w swoim pierwszym sezonie. Dwa lata później topowy model w gamie BMW Customer Racing powtórzył swój wyczyn. W 2018-roku pojazd otrzymał lifting w postaci rozbudowanego pakietu Evo na nowy sezon.

Bentley Continental GT3 2018

Ważący poniżej 1300 kg, Bentley Continental GT3 to rasowy potwór, stworzony przez inżynierów Bentley Motorsport wyłącznie w jednym celu - wygrywania wyścigów samochodowych. Startujący od wielu lat, na torach całego świata pojazd zdobył do tej pory 126 podium i 50 zwycięstw w najróżniejszych seriach wyścigowych. Najnowsza konstrukcja samochodu bazuje na rozwiniętej konstrukcji 4-litrowego, podwójnie doładowanego silnika V8. Jednostka ta umożliwia rozwinięcie maksymalnej mocy dochodzące do niemal 600 KM. Oczywiście możliwości te są odpowiednio ograniczane wewnętrznymi regulacjami danych zawodów. Continental GT3 może się także poszczycić na nowo zoptymalizowanymi rozwiązaniami, uwzględniającymi na nowo zaprojektowane powierzchnie aerodynamiczne, które nawiązują do linii klasycznego, drogowego odpowiednika. Pojazd posiada także zawieszenie typu double wishbone, sportowe amortyzatory z możliwością regulacji oraz suchą miskę olejową, a sam układ kierowniczy posiada wspomaganie hydrauliczne.

Lamborghini Huracan Evo (2019)

Wyczynowy model ze stajni wściekłego byka, zadebiutował w 2018-roku podczas serii Lamborghini Super Trofeo. Opracowywany przez niemal rok Lamborghini Huracan GT3 Evo stanowi połączenie zalet poprzedniego modelu GT3 wraz z najnowszymi rozwiązaniami włoskich inżynierów. Pojazd może pochwalić się wydajną, wolnossącą jednostką V10 o pojemności 5,2 litrów kreującą około 580 KM (zgodnie z wytycznymi FIA). Moment obrotowy przesyła moc na tylne koła, współpracując z sześciobiegową sekwencyjną skrzynią biegów. Zmodernizowany układ posiada m.in. nowe wałki rozrządu oraz tytanowe zawory. Zmiany względem poprzednika dotyczą także usprawnionej aerodynamiki i systemów chłodzenia. Rozwiązania znacznie zwiększyły obciążenie aerodynamiczne, co dodatkowo poprawiło stabilność i zmniejszyło wrażliwość na pochylenie w porównaniu z pierwszą generacją. Pierwszym wyścigiem odnowionego Huracana GT3 Evo był 24-godzinny wyścig Daytona. Obecnie świeci ona triumfy w seriach GT3 oraz Lamborghini Super Trofeo.

AMR V8 Vantage (2019)

Aston Martin Vantage GT3 zastąpił w 2018 roku jeden z najbardziej uznanych w historii pojazdów wyścigowych Astona Martina o nazwie V12 Vantage GT3. Model ten został zaprojektowany od podstaw przez inżynierów brytyjskiej marki, a jego konstrukcja odnosi się bezpośrednio do doświadczenia zdobytego przez Aston Martin Racing w trakcie wieloletnich startów w zawodach motorsportowych. Napędzany 4-litrowym turbodoładowanym silnikiem V8 pojazd dysponuje mocą 543 KM oraz momentem obrotowym w granicach 700 Nm. Nowa konstrukcja została oparta na stalowej klatce bezpieczeństwa, oraz aluminiowej karoserii, dzięki czemu samochód może poszczycić się wagą, wynoszącą zaledwie 1245 kilogramy.

McLaren 720S GT3

McLaren 720S GT3 zadebiutował w wyścigowym sezonie 2019, bezpośrednio po długim i intensywnym programie testowym. Pojazd stanowi dla brytyjskiego konstruktora nowy rozdział w historii wyczynowych zawodów samochodowych. Niemal 90% komponentów z których zbudowany został model 720S GT3 zostało poddanych szczegółowej optymalizacji względem pojazdu drogowego. Zmian doczekało się m.in. nadwozie, aerodynamika, a także zawieszenie. Wszystko w celu sprostaniu ekstremalnych warunków wyścigowych. Sercem 720S GT3 jest lekka, ale niezwykle sztywna konstrukcja podwozia MonoCage II z włókna węglowego. Przygotowana do wyścigów wersja 4,0-litrowego silnika V8 M840T z podwójnym turbodoładowaniem dostarcza moc przez tylne koła. 720S GT3 po raz pierwszy wjechał na tor na słynnym torze Albert Park w Melbourne w Australii na początku 2019 roku. Podczas debiutu nowy model zdobył pole position i wygrał wyścig.

Porsche 911 II GT3 R (2019)

Niemiecka marka od niemal samego początku istnienia bezsprzecznie kojarzy się z sukcesami w motorsporcie. Zwieńczeniem tego dzieła jest najnowszy wyścigowy model Porsche 991 II GT3 R, który raz za razem udowadnia kunszt oraz doskonałość niemieckich inżynierów. Zaprezentowane w 2018 roku, zmodernizowane GT3 R wyróżnia się nowymi przednimi reflektorami, usprawnionym aero, a także odświeżonym i odchudzonym tylnym zderzakiem wraz z potężnym dyfuzorem. Cała konstrukcja bazuje na aluminiowo-stalowych kompozytach wzmacnianych włóknem węglowym. Pojazd jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem typu bokser. Zamontowana z tyłu, chłodzona wodą jednostka posiada pojemność 4-litrów. W zupełności wystarcza to na osiągniecie maksymalnej mocy 550 KM przy odpowiednich regulacjach płynących z regulaminu FIA. Cała ta potencja jest przenoszona bezpośrednio na sześciobiegową skrzynie sekwencyjną, której reakcje śmiało można określić jako natychmiastowe. Porsche 991 II GT3 R jest jednym z najdroższych samochodów w stawce GT3. Za jego wersję przystosowaną do licencji FIA trzeba zapłacić ponad 2-miliony złotych.

Tory

Donington Park Circuit 2019 / 60 MIN. / 05.08.2021 / RUNDA 0

Donington Park to jeden z najbardziej rozpoznawalnych torów wyścigowych na świecie. Położony w pobliżu zamku Donington w hrabstwie Leicestershire w Anglii, słynie z corocznego historycznego wydarzenia sportów motorowych, Donington Historic Festival. Jego burzliwa historia sięga okresu pomiędzy pierwszą, a drugą wojną światową, kiedy to po raz pierwszy zorganizowano na nim mistrzostwa Europy. To właśnie na tym obiekcie ścigały się słynne, niemieckie Srebrne Strzały. W 1993 roku, tor był gospodarzem Grand Prix Europy, gdzie Ayrtona Senna odniósł swój wielki sukces, pokonując Damona Hilla o ponad minutę. Obecnie liczne inwestycje doprowadziły do znacznych ulepszeń i usprawnień w całej infrastrukturze toru. Dzięki tym działaniom i stałej opiece, obiekt gości obecnie takie zawody jak British Superbike Championship i British GT.

Brands Hatch 2019 / 60 MIN. / 19.08.2021 / RUNDA 1

Brands Hatch w hrabstwie Kent, jak wiele innych torów wyścigowych w Wielkiej Brytanii, powstało na terenie prywatnych łąk i dróg z chęci ścigania się lokalnych amatorów jednośladów, których zaczęło przybywać w latach dwudziestych XX wieku. Po kolarzach bardzo szybko miejscówką zainteresowali się motocykliści, którzy działali tu prężnie do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie na tereny zajęte w czasie wojny przez wojsko wróciły wyścigi motocykli, a na początku lat pięćdziesiątych pojawiły się tu pierwsze samochody. Nitka Brands Hatch w latach 1964-1986 gościła Grand Prix Wielkiej Brytanii w ramach mistrzostw świata Formuły 1, a do dziś ściągają tu niemal wszyscy: od lokalnych serii samochodów jednej marki, ścigaczy różnych klas GT, turystyki, ciężarówki czy formuły niższego szczebla, poprzez międzynarodowe mistrzostwa, wliczając GT3, NASCAR i DTM po zawody przeznaczone dla samochodów zabytkowych. Brands Hatch użytkowane jest obecnie w dwóch konfiguracjach: 3,9-kilometrowej Grand Prix oraz 1,9-kilometrowej Indy. Do roku 1954 ścigano się tutaj w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Swoje pierwsze grand prix wygrał tu Nigel Mansell, przyszły mistrz świata Formuły 1; triumfowali tu również Stirling Moss, Jim Clark, Jack Brabham, Ayrton Senna, Jenson Button i Lewis Hamilton.

Silverstone Circuit 2019 / 120 MIN. / 02.09.2021 / RUNDA 2

Pętla Silverstone wyłoniła się tuż po drugiej wojnie światowej, z której Wielka Brytania wyszła pozbawiona swoich najważniejszych torów wyścigowych. Brooklands niszczało wtedy opuszczone, a Donington zamieniło się na trzy dekady w zamknięty obiekt wojskowy. Silverstone zajęło miejsce bazy wojskowej RAF w 1947 roku i już kilkanaście miesięcy później stało się areną pierwszego, powojennego Grand Prix Wielkiej Brytanii, które trafiło wkrótce do kalendarza mistrzostw świata Formuły 1. Od tamtego czasu ścigają się tutaj wszyscy: od formuł niższego stopnia, poprzez samochody GT po Formułę 1 i długodystansowe mistrzostwa świata World Endurance Championship. Od sezonu 2005 organizowany jest tutaj również 24-godzinny wyścig, zarezerwowany w ostatnich latach dla samochodów GT oraz turystyków. Różne konfiguracje toru pozwalają na ściganie się po trasach o długości od 1,3 do prawie 5,9 kilometra (w ramach szesnastego sezonu ACLeague wybór padł na 2,6-kilometrową nitkę National). Najbardziej znany odcinek: nieprzerwana seria zakrętów Maggotts, Becketts i Chapel. Najbardziej utytułowany kierowca: Lewis Hamilton z sześcioma zwycięstwami w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Johny Herbert: "To niezwykle wymagający tor z kilkoma szybkimi zakrętami, które mogą naprawdę nastraszyć. Tutaj naprawdę liczy się kierowca".

Snetterton Circuit 2019 / 60 MIN. / 16.09.2021 / RUNDA 3

Snetterton Circuit to tor wyścigowy położony na terenach hrabstwa Norfolk w Anglii. Jego nazwa pochodzi od pobliskiej wioski Snetterton, a on sam początkowo pełnił funkcję lotniska RAF-u. Obiekt pierwotnie uruchomiony w 1953 roku jest obecnie własnością organizacji MotorSport Vision Jonathana Palmera. Tor zasłynął ze swoich wielu przeróbek, które przez lata towarzyszyły kolejnym zawodom. Wykorzystywana od 2015 roku, najdłuższa konfiguracja obiektu nazwana Snetterton 300, stanowi drugą i najdłuższą nitkę w kraju. Na torze odbywają się wyścigi wielu słynnych i wymagających serii, wliczając w to British Touring Car Championship, Brytyjską Formułę 3 oraz British GT. Co ciekawe w latach 1980-1994 na torze odbył się pierwszy 24-godzinny wyścig w Wielkiej Brytanii, Willhire 24 Hour.

Oulton Park Circuit 2019 / 60 MIN. / 30.09.2021 / RUNDA 4

Brytyjski tor wyścigowy noszący pełną nazwę Oulton Park Race Circuit jest położony w pobliżu miejscowości Little Budworth w hrabstwie Cheshire w zachodniej Anglii. Obiekt powstał w latach 50. dwudziestego wieku jako własność Mid-Cheshire Car Club i szybko stał się znany ze swojej trudnej i wymagającej konfiguracji. Od samego początku jego istnienia gościł zawodników Formuły 1 w zawodach pod nazwą International Gold Cup. Wyścig ten nie był zaliczany do punktacji Grand Prix, jednak z uwagi na wymagający tor gromadził najlepszych w tym czasie kierowców Formuły 1. Pięciokrotnie wyścig zwyciężał sir Stirling Moss. W latach 70., gdy zakazano rozgrywania wyścigów Formuły 1 poza cyklem Grand Prix, tor delikatnie stracił na swojej renomie. W dniu dzisiejszym, wymagająca nitka Oulton Park gości takie zawody jak Brytyjską Formułę 3, British Touring Car Championship czy British GT. Co ciekawe - wyścigi na Oulton Park mogą odbywać się na trzech wersjach toru.

Circuit de Spa-Francorchamps 2019 / 120 MIN. / 14.10.2021 / RUNDA 5

Circuit de Spa-Francorchamps to jeden z najważniejszych torów wyścigowych w Europie i na świecie. Belgijski obiekt funkcjonuje od 1921 roku, w którym tor ciągnął się przez drogi okolicznych miejscowości, w tym Spa i Francorchamps, i mierzył prawie 15 kilometrów długości. Od 1924 roku rozgrywany jest tu 24-godzinny wyścig, aktualnie zarezerwowany dla samochodów GT, a od 1925 roku z przerwami odbywa się tu Grand Prix Belgii, zaliczane obecnie do mistrzostw świata Formuły 1. Od 1953 roku organizowany jest tu również wyścig na dystansie 1000 kilometrów lub 6 godzin w ramach mistrzostw świata dla samochodów sportowych i prototypów, obecnie World Endurance Championship. W aktualnym formacie Spa-Francorchamps mierzy siedem kilometrów długości, na których znajdziemy tak znane zakręty, jak Blanchimont, La Source, Les Combes czy sekcję Eau Rouge - Raidillon, na której różnica poziomów sięga 22 metrów. Martin Brundle: "To jeden z moich ulubionych torów, z szybkimi zakrętami, które po prostu zapierają dech w piersiach, metaforycznie i fizycznie". Na Spa-Francorchamps swoje życie stracili między innymi Richard Seaman, Archie Scott Brown i Stefan Bellof. Najwięcej razy w Grand Prix Belgii na Spa-Francorchamp wygrywał Michael Schumacher: sześć razy. Pięć razy triumfował tu Ayrton Senna.

Donington Park Circuit 2019 / 60 MIN. / 28.10.2021 / RUNDA 6

Donington Park to jeden z najbardziej rozpoznawalnych torów wyścigowych na świecie. Położony w pobliżu zamku Donington w hrabstwie Leicestershire w Anglii, słynie z corocznego historycznego wydarzenia sportów motorowych, Donington Historic Festival. Jego burzliwa historia sięga okresu pomiędzy pierwszą, a drugą wojną światową, kiedy to po raz pierwszy zorganizowano na nim mistrzostwa Europy. To właśnie na tym obiekcie ścigały się słynne, niemieckie Srebrne Strzały. W 1993 roku, tor był gospodarzem Grand Prix Europy, gdzie Ayrtona Senna odniósł swój wielki sukces, pokonując Damona Hilla o ponad minutę. Obecnie liczne inwestycje doprowadziły do znacznych ulepszeń i usprawnień w całej infrastrukturze toru. Dzięki tym działaniom i stałej opiece, obiekt gości obecnie takie zawody jak British Superbike Championship i British GT.