Przejechanie przynajmniej 70% dystansu pokonanego przez lidera wyścigu, oraz przejechanie linii mety w czasie, gdy pokazywana jest flaga w szachownicę.
Podstawowe zasady wyścigu:
Asysty i inne:
SC - OFF
Autosteer - OFF
Idealna linia - OFF
Automatyczne światła - OFF
Automatyczne wycieraczki - OFF
Automatyczny zapłon - OFF
Automatyczny pit limiter - OFF
Automatyczna skrzynia biegów - OFF
Automatyczne sprzęgło - Dozwolone
Pit Stop / Aleja serwisowa:
Pit stop w sezonie IV nie jest obowiązkowy. Kierowca ma jednak możliwość zjechania do alei serwisowej w celu naprawy samochodu, lub zmiany opon.
Dotankowywanie paliwa w trakcie wyścigu jest zabronione.
W czasie sesji kwalifikacyjnej zabronione jest używanie opcji “back to pit” poza aleją serwisową z wyjątkiem awarii auta lub braku paliwa. Użycie tej opcji i ponowny wyjazd na tor będzie karane zgodnie z tabelą kar danego sezonu. Zawodnik, który ukończył swoje okrążenia pomiarowe zobowiązany jest do samodzielnego zjazdu do alei serwisowej.
W trakcie całej sesji wyścigowej (od momentu zajęcia pola startowego na gridzie) zabronione jest używanie opcji “back to pit”. Użycie jej będzie karane zgodnie z tabelą kar danego sezonu. Dodatkowo każda teleportacja do pit nawet automatyczna, będzie traktowana jak użycie opcji "back to pit”.
Forma zawodów:
W sezonie IV każda runda składa się z treningu, kwalifikacji oraz jednego wyścigu.
Lista startowa wyścigów jest ustalana na podstawie czasów prekwalifikacji.
Aby móc wziąć udział w wyścigu należy
Wykonać w trakcie prekwalifikacji 15 poprawnych okrążeń pomiarowych. Średnia liczona jest z trzech najszybszych okrążeń wykonanych przez zawodnika. W przypadku zbyt małej liczby okrążeń pomiarowych możliwy jest start wyłącznie na ostatnim serwerze wyścigowym.
Potwierdzić obecność w wyścigu przed końcem PreQ na stronie prekwalifikacji do danej rundy.
Zakończenie prekwalifikacji następuje o godzinie 22:00 dzień przed wyścigiem.
Organizator zastrzega sobie możliwość restartu wyścigu w przypadku widocznych lagów na serwerze, problemów technicznych, karambolu z udziałem większości zawodników i innych sytuacji w których organizator lub osoba przez niego wyznaczona uzna to za stosowne. Zdarzenia mające miejsce przed restartem podlegają ocenie zespołu sędziowskiego.
Kierowca jest zobowiązany do przepuszczania zawodników jadących okrążenie pomiarowe w trakcie kwalifikacji jeżeli sam jedzie okrążenie zjazdowe lub wyjazdowe.
Tor jazdy, flagi:
Podczas prekwalifikacji i kwalifikacji:
Za pilnowanie poprawności przejazdów podczas tych sesji odpowiada wbudowana w grę aplikacja Kunos.
Przejazd jest uznany za prawidłowy jeżeli na całej długości okrążenia czas tego okrążenia będzie wyświetlany na biało.
Nieprzestrzeganie toru jazdy będzie skutkowało anulowaniem czasu bieżącego okrążenia co zostanie zasygnalizowane czerwonym kolorem obecnego czasu okrążenia. Taki czas okrążenia nie pojawi się w tabeli prekwalifikacji na stronie ACLeague.
Podczas wyścigu:
Zabrania się wykorzystywania błędów pozwalających na wyjazd poza tor i uniknięcie kary.
Organizator zastrzega sobie możliwość przeprowadzenia dodatkowego procesu sędziowania poprawności toru jazdy. W takim przypadku dodatkowe kary za wyjazd poza tor mogą zostać naliczone po zakończeniu wyścigu.
Dodatkowe linie na torze wyznaczają wjazd oraz wyjazd z alei serwisowej. Nie wolno ich przekraczać podczas obu czynności - wjazdu i wyjazdu.
Podczas wyścigu należy stosować się do wyświetlanych w grze flag wyścigowych. W przypadku zignorowania flagi zawodnik zostanie ukarany zgodnie z tabelą kar:
niebieska flaga - zawodnik jest zobowiązany do przepuszczenia pojazdu wykonującego dublowanie. Dublowanie należy wykonywać w bezpieczny sposób. Dozwolone jest poinformowanie głosowo dublowanego o chęci wykonania manewru. W przypadku, gdy zawodnik zdublowany ma wyraźnie wyższe tempo od zawodnika, który go zdublował i jedzie bezpośrednio przed nim, istnieje możliwość “oddublowania się”. Oddublowanie odbywa się na tych samych zasadach co wyprzedzanie i musi nastąpić w bezpieczny sposób.
żółta flaga - zabronione jest wyprzedzanie, konieczność zachowania szczególnej ostrożności na torze. Wyprzedzanie podczas gdy na torze znajduje się żółta flaga będzie karane zgodnie z tabelą kar.
Biała flaga – oznacza wolniejszego zawodnika przed nami, zazwyczaj występuje zaraz po żółtej fladze lub gdy doganiamy kierowcę z uszkodzonym autem, należy zachować ostrożność, wyprzedzanie nie jest zabronione.
Po minięciu flagi kończącej wyścig, czyli czarno-białej szachownicy, kierowcy zobowiązani są do zwolnienia i bezpiecznego, bezkolizyjnego zjazdu do alei serwisowej.
Zasady jazdy drużynowej:
W sezonie IV obowiązuje dobrowolny podział na zespoły. Tworzenie zespołu nie jest przymusem, dozwolony jest udział bez przynależności do jakiejkolwiek drużyny.
Drużyna składa się z 2 lub 3 zawodników.
Zawodnik może zmienić swoją obecną drużynę do końca PREQ do R1 oraz w trakcie trwania PREQ do R4.
Jeśli kierowca zmieni drużynę, to punkty nie przechodzą z poprzedniej drużyny do nowej.
Wszyscy zawodnicy w drużynie muszą jechać takimi samymi samochodami.
W obrębie tego samego zespołu kierowcy są zobowiązani do używania aut z odpowiadającymi sobie skinami.
Kalendarz wyścigów:
Kalendarz:
13.01.2022 - R0 – Imola
27.01.2022 - R1 – Barcelona
10.02.2022 - R2 – Suzuka
24.02.2022 - R3 – Paul Ricard
10.03.2022 - R4 – Zandvoort
24.03.2022 - R5 – Laguna Seca
07.04.2022 - R6 – Mount Panorama
W sezonie zasadniczym mamy 6 punktowanych rund R1-R6.
Na pojedynczą rundę składa się jeden wyścig o długości 50 minut.
Dla każdego kierowcy odrzucana będzie najniżej punktowana runda, czyli finalnie w klasyfikacji generalnej punktowane będzie 5 z 6 rund.
Plan dnia wyścigowego:
19:40 Start treningu 60 min.
20:40 Start kwalifikacji 20 min.
21:00 Start wyścigu 50 min.
Kary:
Ostrzeżenia i kary nadawane są przez wbudowaną w grę aplikację.
Ostrzeżenie - Otrzymywane za zachowanie zawodnika, które jest uznane jako dopuszczalne przez regulamin, jednak spodziewane jest zaniechanie podobnych zachowań w kolejnych rundach.
Dyskwalifikacja - Wykluczenie danego zawodnika z wyników końcowych rundy, oznacza brak przyznawania punktów
Zawieszenie - Wykluczenie danego zawodnika z możliwości startu w następnej rundzie i/lub rundach.
Punkty karne (penalty points lub PK):
0PK - racing incident (RI), sytuacja, w której wina nie leży po żadnej ze stron, nie dopatrzono się przewinienia lub jest ono marginalne.
1-2PK - przyznawane za błąd, który powoduje niewielkie konsekwencje dla innych, nie jest umyślny lub ciężko orzec o winie tylko jednej ze stron.
3-5PK - przyznawane za błąd, który powoduje poważne konsekwencje dla innych zawodników.
PK dodatkowe oraz powody dyskwalifikacji:
PKx2 - punkty karne za incydenty na pierwszym okrążeniu naliczane są podwójnie.
1PK - każdorazowe “back to pits” poza aleją serwisową (ręczne lub automatyczne na przykład po rozbiciu się) i dalsza jazda w sesji kwalifikacyjnej.
1PK – Każdorazowe przekroczenie linii wyznaczających wjazd i wyjazd z alei serwisowej w czasie pit stopu i kar Drive Trough.
1-2 PK za intencjonalne kolizje po wyścigu
DQ - zignorowanie kary przejazdu przez aleję serwisową
DQ - “back to pits” (ręczne lub automatyczne na przykład po rozbiciu się) i dalsza jazda w czasie wyścigu.
DQ - jazda w sesji kwalifikacyjnej ze zignorowaniem zakazu wynikającego ze zgromadzonych PK.
Suma 6PK (oraz każda jej wielokrotność) - Zakaz udziału w sesji QUAL w kolejnym wyścigu przypadającym bezpośrednio po ogłoszeniu kary.
Suma 12PK (oraz każda jej wielokrotność) - DSQ z wyścigu przypadającego bezpośrednio po ogłoszeniu kary.
PK sumują się między rundami.
W przypadku braku paliwa niedopuszczalne jest pozostanie na torze. Należy wówczas niezwłocznie użyć opcji “back to pits”.
Punkty karne są przyznawane wyłącznie przez zespół sędziowski. Uczestnik ma prawo domagać się od zespołu sędziowskiego uzasadnienia co do przyznanej kary.
Przez zespół sędziowski oceniane będą sytuacje zgłoszone z podanym stemplem czasu pochodzącym z powtórki podanej przez organizatora, lub czasem określonym od początku danej sesji. W przypadku niepodania stempla czasu sędziowie mogą odstąpić od oceny zgłoszonej sytuacji.
Zespół sędziowski może dokonać procesu dodatkowej weryfikacji incydentów na torze pomimo braku zgłoszenia ich przez zawodników biorących w nich udział.
Zgłoszenia incydentów w panelu kierowcy na stronie przyjmowane są przez 72h od momentu zakończenia wyścigu.
Zespół sędziowski na rozpatrzenie zgłoszeń ma maksymalnie 10 dni roboczych od czasu zakończenia przyjmowania zgłoszeń od kierowców. Organizator zastrzega sobie prawo do wydłużenia procesu sprawdzania incydentów.
Od każdej kary przysługuje jedno odwołanie, które można złożyć w przeciągu 24 godzin od opublikowania kar za daną rundę na odpowiednim do tego kanale discorda ACL w sposób określony na tym kanale. Zawodnik ma świadomość możliwości zniesienia, obniżenia lub utrzymania tej kary.
Punkty Karne przyznawane są za sytuacje w trakcie kwalifikacji i wyścigów. W wyjątkowych przypadkach kary mogą być przyznane także za sytuacje z innych sesji.
Punkty karne przyznane kierowcy odejmują się od punktów zdobytych w danym wyścigu. Na przykład: Jeśli zawodnik dostanie 5 punktów karnych, to taka ilość jest odejmowana od punktów zdobytych w wyścigu.
W przypadku DQ (dyskwalifikacja) odejmujemy punkty za sam wyścig. Punkty za PP (pole position) oraz FL (najszybsze okrążenie w wyścigu) zostają.