ACCelerated GT3 Series

Samochody

Ferrari 488 GT3 Evo

Nowy 488 GT3 Evo 2020 jest wynikiem dążenia Ferrari do dalszego udoskonalenia niektórych aspektów jednego z najbardziej udanych samochodów w historii marki. Jak sama nazwa pakietu wskazuje, mamy do czynienia z ewolucją samochodu wyścigowego, która wprowadza szereg ulepszeń aerodynamicznych i innych modyfikacji. Najbardziej oczywista zmiana jest zauważalna z przodu, gdzie zderzak został przeprojektowany i ma teraz mniejszą część pod reflektorami. Optymalizacja wyglądu przedniego zderzaka zajęła ponad 18 000 godzin obliczeń i symulacji CFD, po których przeprowadzono testy w tunelu aerodynamicznym, aby udoskonalić kształt, a wszystko to w celu zwiększenia stabilności pojazdu. Dodano nową parę klapek, aby zwiększyć siłę docisku, a otwory wentylacyjne na przednich skrzydłach są większe niż wcześniej. Ferrari wprowadziło również pewne zmiany w profilu bocznym, gdzie przednia część drzwi jest teraz bardziej zwężona, aby zoptymalizować przepływ powietrza. Z tyłu przerobione zostały otwory wentylacyjne. Podobnie jak 488 GTE, GT3 ma teraz nieco dłuższy rozstaw osi, aby zmniejszyć zużycie opon, a także ułatwić konwersję samochodu wyścigowego z GT3 na GTE.

Mercedes-AMG GT3

Jedyny, wyścigowy przedstawiciel rodziny GT z wydzielonej z szeregów Daimlera w 2014 roku marki Mercedes-AMG, która liczy aż sześć modeli drogowych. Plus specjalne coupe, służące jako samochód bezpieczeństwa w Formule 1. Cywilne GT - drugi w historii model przygotowany samodzielnie przez oddział AMG - korzystają z zaprojektowanego od zera, podwójnie turbodoładowanego V6 o pojemności czterech litrów i mocy od 462 do 585 KM. GT3 nie jest taki i polega na jednostce napędowej prosto ze swojego poprzednika, SLS AMG GT3. Mowa o umieszczonym z przodu, wolnossącym silniku V8 o pojemności aż 6,2 litrów, największym motorze w grupie fabrycznych GT3, który kręci się do 7500 obrotów na minutę i generuje ponad 520 koni mechanicznych. Mercedes-AMG GT3 został pokazany światu na początku 2015 roku, a do serii, w których bierze udział należą między innymi Blancpain GT Series, FIA GT3 European Championship, VLN, 24h Series, Pirelli World Challenge, British GT, Super GT, FIA GT World Cup, Intercontinental GT Challenge i punktowane przez fabrykę AMG Customer Sports Championship. W sezonie 2017 zasięg maszyny AMG powiększono o północnoamerykańskie mistrzostwa IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Na sezon 2020 samochód otrzymał szereg aktualizacji, które obejmowały ulepszenia aerodynamiczne przedniego splittera i tylnego skrzydła oraz aktualizacje estetyczne.

BMW M4 GT3

Najnowszy ścigacz BMW bazuje na drogowym coupe M4 Competition, po którym dziedziczy technologie... i wątpliwą urodę. W porównaniu do starego M6 GT3 auto wydłużyło się o kilka centymetrów i przesiadło się z podwójnie turbodoładowanego V8 o pojemności 4,4 litra na podwójnie turbodoładowane R6 o pojemności trzech litrów. Rzędowa szóstka jest około 40 kilogramów lżejsza od widlastej ósemki, co przekłada się bezpośrednio na lepsze rozłożenie masy między osiami. Silnik, zależnie od regulacji danej serii i ograniczeń w ramach Balance Of Performance, może generować do 590 koni mechanicznych oraz 700 niutonometrów. Napęd przenoszony jest tylko na tylne koła za pomocą 6-stopniowej, sekwencyjnej skrzyni biegów firmy XTrac w układzie transaxle rodem z M8 klasy GTE (w przypadku M6 wykorzystywana jest przekładnia Ricardo). Ciekawostką jest nowa kierownica, którą przygotowano we współpracy z firmą Fanatec, którą można również zakupić osobno w ramach kompletowania sprzętu do simracingu.

Audi R8 LMS GT3 Evo 2

Audi R8 LMS GT3 Evo2 to kolejna ewolucja jednego z najpopularniejszych modeli GT3. Dotychczas Audi R8 wygrały 83 tytuły mistrzowskie kierowców, i trzynastokrotnie wygrywały w dwudziestoczterogodzinnych długodystansówkach. Audi zoptymalizowało R8 LMS GT3 Evo2 pod kątem stabilności, aerodynamiki i osiągów układu napędowego. Wizualnie najbardziej rzuca się w oczy nowe tylne skrzydło, dopasowane do reszty samochodów wyścigowych Audi. Jego właściwości pozwalają na zmniejszenie udziału podłogi w generowaniu docisku, co pomoże poprawić własności jezdne.

Tory

Circuit de Spa-Francorchamps / 60 MIN. / 18.08.2022 / RUNDA 0

Circuit de Spa-Francorchamps to jeden z najważniejszych torów wyścigowych w Europie i na świecie. Belgijski obiekt funkcjonuje od 1921 roku, w którym tor ciągnął się przez drogi okolicznych miejscowości, w tym Spa i Francorchamps, i mierzył prawie 15 kilometrów długości. Od 1924 roku rozgrywany jest tu 24-godzinny wyścig, aktualnie zarezerwowany dla samochodów GT, a od 1925 roku z przerwami odbywa się tu Grand Prix Belgii, zaliczane obecnie do mistrzostw świata Formuły 1. Od 1953 roku organizowany jest tu również wyścig na dystansie 1000 kilometrów lub 6 godzin w ramach mistrzostw świata dla samochodów sportowych i prototypów, obecnie World Endurance Championship. W aktualnym formacie Spa-Francorchamps mierzy siedem kilometrów długości, na których znajdziemy tak znane zakręty, jak Blanchimont, La Source, Les Combes czy sekcję Eau Rouge - Raidillon, na której różnica poziomów sięga 22 metrów. Martin Brundle: "To jeden z moich ulubionych torów, z szybkimi zakrętami, które po prostu zapierają dech w piersiach, metaforycznie i fizycznie". Na Spa-Francorchamps swoje życie stracili między innymi Richard Seaman, Archie Scott Brown i Stefan Bellof. Najwięcej razy w Grand Prix Belgii na Spa-Francorchamp wygrywał Michael Schumacher: sześć razy. Pięć razy triumfował tu Ayrton Senna.

Circuit de Barcelona-Catalunya / 60 MIN. / 01.09.2022 / RUNDA 1

Tor wyścigowy Barcelona-Catalunya to pętla położona w Montmelo w Hiszpanii, którą lokalny automobilklub oraz władze otworzyły jesienią 1990 roku (do 2013, w którym w jej nazwę wkupiły się władze sąsiedniej Barcelony, znana była jako Circuit de Catalunya). Kilka tygodniu po otwarciu przeniosła się tutaj na stałe Formuła 1, która wcześniej korzystała z takich klasyków, jak Jerez, Jarama oraz Montjuic. Tor stworzony między innymi dla Grand Prix Hiszpanii mierzy w pełnej konfiguracji blisko 4,7 kilometra długości i liczy 16 zakrętów z możliwością małych odstępstw. Aż sześć razy w swojej karierze wygrywał na nim w mistrzostwach świata Michael Schumacher, pięć razy w bolidach Ferrari. Oprócz Formuły 1 przyjeżdżają tu samochody turystyczne, ralllycross, formuły niższego stopnia, maszyny różnych klas GT oraz motocykle i rowery. Jesienią dla kierowców samochodów grup GT3, GT4 i tym podobnych organizowany jest 24-godzinny wyścig, będący częścią mistrzostw 24h Series. Gerhard Berher: "To dobry przykład na nowoczesny tor grand prix, pełen zakrętów różnego typu. Oraz mający długą prostą startową, prowadzącą do szybkiego łuku, która raz za razem udowadnia, że jest świetnym miejscem do przygotowania próby wyprzedzania."

Hungaroring / 60 MIN. / 15.09.2022 / RUNDA 2

Hungaroring, tor położony w odległej o kilkanaście kilometrów od Budapesztu miejscowości Mogyoród na Węgrzech, to jeden z najważniejszych torów wyścigowych w tej części kontynentu. Obiekt powstały w ramach rządowej inwestycji został ukończony po zaledwie ośmiu miesiącach pracy w 1986 roku, w którym odbyło się tu pierwsze Grand Prix Węgier zaliczane do mistrzostw świata Formuły 1, pierwsze w historii grand prix za "żelazną kurtyną". Do zeszłego roku Hungaroring znajdował się wśród trzech torów, które od chwili pierwszej wizyty gościły Formułę 1 każdego sezonu nieprzerwanie od ponad 30 lat. Po sezonie 2020 węgierska pętla może zostać w tym towarzystwie całkowicie sama: z powodu epidemii koronawirusa tegoroczne GP Monako zostało po raz pierwszy od 1955 roku odwołane, a pod znakiem zapytania stoi data oraz miejsce GP Włoch, które nieprzerwanie od 1981 roku odwiedzało Monzę. Hungaroring, który przeszedł pierwszą przebudowę w 1989 roku i drugą w 2003, mierzy obecnie cztery kilometry długości i liczy sobie czternaście zakrętów. Oprócz Formuły 1, która każdego roku przyciąga setki kibiców z Polski, ściągają tu takie serie, jak DTM, World Touring Car Championship, European Truck Racing Championship czy GT Open.

Brands Hatch / 60 MIN. / 29.09.2022 / RUNDA 3

Brands Hatch w hrabstwie Kent, jak wiele innych torów wyścigowych w Wielkiej Brytanii, powstało na terenie prywatnych łąk i dróg z chęci ścigania się lokalnych amatorów jednośladów, których zaczęło przybywać w latach dwudziestych XX wieku. Po kolarzach bardzo szybko miejscówką zainteresowali się motocykliści, którzy działali tu prężnie do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie na tereny zajęte w czasie wojny przez wojsko wróciły wyścigi motocykli, a na początku lat pięćdziesiątych pojawiły się tu pierwsze samochody. Nitka Brands Hatch w latach 1964-1986 gościła Grand Prix Wielkiej Brytanii w ramach mistrzostw świata Formuły 1, a do dziś ściągają tu niemal wszyscy: od lokalnych serii samochodów jednej marki, ścigaczy różnych klas GT, turystyki, ciężarówki czy formuły niższego szczebla, poprzez międzynarodowe mistrzostwa, wliczając GT3, NASCAR i DTM po zawody przeznaczone dla samochodów zabytkowych. Brands Hatch użytkowane jest obecnie w dwóch konfiguracjach: 3,9-kilometrowej Grand Prix oraz 1,9-kilometrowej Indy. Do roku 1954 ścigano się tutaj w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Swoje pierwsze grand prix wygrał tu Nigel Mansell, przyszły mistrz świata Formuły 1; triumfowali tu również Stirling Moss, Jim Clark, Jack Brabham, Ayrton Senna, Jenson Button i Lewis Hamilton.

Silverstone Circuit / 60 MIN. / 13.10.2022 / RUNDA 4

Pętla Silverstone wyłoniła się tuż po drugiej wojnie światowej, z której Wielka Brytania wyszła pozbawiona swoich najważniejszych torów wyścigowych. Brooklands niszczało wtedy opuszczone, a Donington zamieniło się na trzy dekady w zamknięty obiekt wojskowy. Silverstone zajęło miejsce bazy wojskowej RAF w 1947 roku i już kilkanaście miesięcy później stało się areną pierwszego, powojennego Grand Prix Wielkiej Brytanii, które trafiło wkrótce do kalendarza mistrzostw świata Formuły 1. Od tamtego czasu ścigają się tutaj wszyscy: od formuł niższego stopnia, poprzez samochody GT po Formułę 1 i długodystansowe mistrzostwa świata World Endurance Championship. Od sezonu 2005 organizowany jest tutaj również 24-godzinny wyścig, zarezerwowany w ostatnich latach dla samochodów GT oraz turystyków. Różne konfiguracje toru pozwalają na ściganie się po trasach o długości od 1,3 do prawie 5,9 kilometra (w ramach szesnastego sezonu ACLeague wybór padł na 2,6-kilometrową nitkę National). Najbardziej znany odcinek: nieprzerwana seria zakrętów Maggotts, Becketts i Chapel. Najbardziej utytułowany kierowca: Lewis Hamilton z sześcioma zwycięstwami w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Johny Herbert: "To niezwykle wymagający tor z kilkoma szybkimi zakrętami, które mogą naprawdę nastraszyć. Tutaj naprawdę liczy się kierowca".

Autodromo Nazionale di Monza / 60 MIN. / 27.10.2022 / RUNDA 5

Autodromo Nazionale Monza, włoska świątynia prędkości, funkcjonuje nieprzerwanie do 1922 roku i jest jednym z najstarszych na świecie torów wyścigowych, będącym w ciągłym użytku. To tutaj w tym samym roku odbyło się drugie w historii Grand Prix Włoch, a od 1950 roku Monza tylko raz nie znalazła się w kalendarzu mistrzostw świata Formuły 1 (w roku 1980 z powodu przebudowy). Tor w obecnie używanym formacie mierzy prawie 5,8 kilometra długości, a pełna pętla z historycznym owalem z nawrotami pochyłymi po kątem około 30° mierzy blisko 10 kilometrów. To najszybszy tor w historii Formuły 1: Kimi Raikkonen w drodze po pole position w GP Włoch w sezonie 2018 uzyskał w bolidzie Ferrari średnią prędkość okrążenia 263,6 km/h! Jeden z najsłynniejszych zakrętów Monzy to Curva Grande, którą Alain Prost, 4-krotny mistrz świata Formuły 1, wskazuje jako jeden z najbardziej satysfakcjonujących w swojej karierze... o ile uda się go pokonać idealnie. Monza to również jeden z najbardziej niebezpiecznych torów. Swoje życie w wyniku wypadków w tym miejscu stracili między innymi Louis Zborowski, Giuseppe Campari, Alberto Ascari, Wolfgang von Trips (oraz 14 kibiców), Jochen Rindt i Ronnie Peterson.

Nürburgring / 60 MIN. / 10.11.2022 / RUNDA 6

Niemiecki tor wyścigowy okrążający wzgórze z zamkiem w miejscowości Nürburg stał się stałym elementem tamtejszego krajobrazu w latach dwudziestych minionego stulecia. Pętla ciągnąca się przez prawie trzydzieści kilometrów i obejmująca publiczne drogi przeszła w ciągu kolejnych dziesięcioleci niezliczone modyfikacje, a w 1984 roku razem ze słynnym, północnym odcinkiem Nordschleife, który uznano za zbyt niebezpieczny dla Formuły 1, musiała usunąć się w cień zupełnie nowego, stałego toru wyścigowego. Nowoczesny Nürburgring, znany jako GP-Strecke (Grand Prix Track), mierzył początkowo około 4,5 kilometra długości, a dziś z sekcją Mercedes Arena w najdłuższej konfiguracji wije się przez ponad 5,1 kilometra. Do momentu otwarcia nowego obiektu to właśnie na morderczym Nordschleife rozgrywano m.in. rundy mistrzostw świata Formuły 1 czy wyścigi długodystansowe rządzone przez prototypy grupy C. Na nowym torze Formuła 1 pojawiła się dotychczas tylko cztery razy, a w ostatnich latach Nürburgring odwiedzały najczęściej takie serie, jak World Endurance Championship, DTM, GT Championship oraz lokalne Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring (VLN), które z litości dla obcokrajowców przemianowano w sezonie 2020 na Nürburgring Langstrecken-Serie (Nürburgring Endurance Series).