Pierwsza pomoc

#ogólne

Kim Wy w ogóle jesteście?

ACLeague to wirtualna liga wyścigowa, zapoczątkowana przez użytkowników serwisu Wykop.pl i organizowana z wykorzystaniem symulatora na komputery osobiste Assetto Corsa oraz Assetto Corsa Competizione studia Kunos Simulazioni. Liga działa nieprzerwanie od początku 2015 roku, kiedy to kilkanaście osób ścigało się w pierwszym sezonie za kierownicą Seata Leona. Od tamtego czasu ACLeague urosło do pozycji jednego z największych wydarzeń w polskim i wszechświatowym simracingu. Ligowe wyścigi transmitowane są na żywo z komentarzem za pośrednictwem platform YouTube oraz Twitch od lat przyciągają tysiące widzów.

Niemal wszystkie sezony ACLeague, na które składa się od sześciu do ośmiu rund, wzorowane są na pucharach i ligach występujących w rzeczywistości: od serii jednej marki, DTM czy Formuły 3, poprzez grupę GT3, po dwuklasowe World Endurance Championship z samochodami GTE oraz prototypami LMP1 lub grupy C. Jako kierowca do ACLeague może dołączyć każdy, kto posiada oryginalną kopię symulatora Assetto Corsa wraz z niezbędnymi dodatkami, zna zasady obowiązujące podczas jazdy na torze i spełnia pozostałe wymagania regulaminowe. Od sezonu VII włącznie liczba kierowców zapisanych do każdego sezonu przekracza 200.

— oficjalna strona internetowa: acleague.com.pl
— oficjalny profil na Youtube: youtube.com/channel/ACLeaguePL
— oficjalny profil na Facebooku: facebook.com/ACLeaguePL
— oficjalny tag w serwisie Wykop.pl: wykop.pl/tag/acleague
— profil i kontakt poprzez serwis Wykop.pl: wykop.pl/ludzie/acleague
— oficjalny kanał komunikacyjny w aplikacji Discord: discordapp.com/invite/XWsd8p7
— grupa ACLeaguePL na platformie Steam: steamcommunity.com/groups/acleaguePL
— kontakt mailowy z organizatorem: acleaguepl@gmail.com
— oficjalna strona Assetto Corsa: assettocorsa.net
— Assetto Corsa na platformie Steam: store.steampowered.com/app/244210/Assetto_Corsa
— Assetto Corsa Competizione na platformie Steam: store.steampowered.com/app/805550/Assetto_Corsa_Competizione

Jestem zupełnie nowy w simracingu, a wcześniej rozbijałem się tylko w Need For Speed lub GTA, dosłownie. Chciałbym poznać zasady czystej jazdy obowiązujące na torze i poza torem.



W celu zapoznania się z zasadami obowiązującymi w czasie każdego wyścigu zapraszamy do lektury samouczków dostępnych w innych serwisach (cześć zasad może różnić się lub być nieaktualna w zależności od danego wyścigu, toru czy osobnych przepisów obowiązujących w danej lidze, a dodatkowe, szczególne przypadki opisane są w naszym regulaminie :
https://pl.lfsmanual.net/wiki/Zasady_CRC
http://www.ukgpl.com/rec_dvr_beh/rec_driver_beh.htm
http://simrace.pl/forum/index.php/topic/210-zasady-jazdy-online-simracepl-crc/

Jak dołączyć?

Zgłoś swój udział w panelu kierowcy. Przed przystąpieniem do ligi zapoznaj się z regulaminem i upewnij się, że spełniasz wszystkie niezbędne wymagania. W razie wątpliwości pisz pod tagiem #acleague lub pytaj poprzez komunikator Discord. Po dołączeniu do ligi przestrzegaj regulaminu, obserwuj tag oraz ogłoszenia w oficjalnym komunikatorze (Discord - dołącz do dyskusji)... i baw się dobrze!

Nie chcesz zapisywać się do ligi, ale chcesz spróbować z nami swoich sił? Obserwuj tag #acleague i szukaj w Assetto Corsie serwerów pod hasłami "ACLeague" lub "wykop" - co jakiś czas uruchamiane są serwery i organizowane są wyścigi z dostępem dla wszystkich.

Przed wyścigiem

— czy znasz i rozumiesz regulamin?
— czy znasz zasady zachowania się i komunikacji na torze, szczególnie w wyjątkowych sytuacjach (niebieskie flagi i dublowanie, oddublowanie, okrążenia wyjazdowe, blokowanie, brak paliwa, pierwszy zakręt pierwszego okrążenia, powrót na tor po jego opuszczeniu, powrót do pitów, wyjazd z pitów, trzymanie się linii wyznaczających tor, cisza radiowa)?
— czy zaznaczyłeś w odpowiednim terminie swój udział w wyścigu?
— czy dołączyłeś do dyskusji w komunikatorze Discord? Czy wiesz jak dołączyć do pokojów głosowych (mikrofon nie jest wymagany)?
— czy obserwujesz tag #acleague?
— czy siadasz za kierownicę trzeźwy?
— czy masz pod ręką garnek z bigosem (niezbędny podczas pit stopów)?
— czy masz rozum i godność człowieka?

Jeśli na powyższe pytania udzieliłeś odpowiedzi "nie" - nie bierz udziału w wyścigu bez przygotowania lub dopytaj się w razie wątpliwości pod tagiem #acleague lub na Discordzie z odpowiednim wyprzedzeniem! Dzięki temu nie zepsujesz wyścigu sobie i innym, unikniesz niepotrzebnego zamieszania, dotkliwych kar, a w skrajnych przypadkach permanentnego bana i napiętnowania przez społeczność simrace'ingową.

Jak zakwalifikować się do wyścigu?



Wszystkie wytyczne odnoszące się do zakwalifikowania się do danego sezonu i wyścigu znajdują się w regulaminie. Podstawowe warunki, które należy spełnić aby wystartować w wyścigach danego sezonu to:

— zapoznanie się z regulaminem ligi i danego sezonu
— zgłoszenie swojego udziału w danym sezonie i opłacenie wpisowego, o ile takie obowiązuje
— uzyskanie minimalnej liczby okrążeń w czasie około 2-tygodniowych prekwalifikacji na serwerze prekwalifikacyjnym (uruchomienie serwera i start prekwalifikacji ogłaszane jest na naszym Discordzie oraz pod tagiem #acleague na Wykop.pl, nasze serwery znajdziesz pod frazą "acleague")
— uzyskanie jak najlepszego czasu okrążenia lub średniej z kilku okrążeń w czasie prekwalifikacji, od którego zależy zajęcie miejsca na jednym z serwerów
— zaznaczenie swojej obecności w danej rundzie

Jak mam ustawić kierownicę, monitory, samochód i czy zdążę na dwójeczkę w czasie pit stopu?



Odpowiedzi na tego typu dylematy natury technicznej i filozoficznej znajdziesz w odpowiednich pokojach na naszym kanale w komunikatorze Discord: od porad sprzętowych po kierowców dzielących się ustawieniami aut od swoich inżynierów wyścigowych. Ustawień samochodów możesz szukać również za pośrednictwem aplikacji Setup Market. W odpowiednim ustawieniu kierownicy pomocny może być poradnik przygotowany przez jednego z uczestników ACLeague: Poradnik FFB od Snsv. W grze i obsłudze Assetto Corsy pomocne mogą być również takie aplikacje i dodatki, jak Content Manager i Sidekick.

#ACC

Podstawowe informacje na temat sezonu I Assetto Corsa Competizione - Accelerated Porsche Supercup by ACLeague

— do wzięcia udziału w sezonie II Assetto Corsa Competizione wymagana jest podstawowa wersja symulatora Assetto Corsa Competizione
— do wzięcia udziału w sezonie II Assetto Corsa Competizione wymagana jest akceptacja regulaminu oraz opłacenie wpisowego w kwocie 10 zł zgodnie z wymaganiami umieszczonymi w regulaminie
— samochód którym ściagają się wszyscy kierowcy to Porsche 911 GT3 Cup


— zawodnicy mogą łączyć się w 2/3-osobowe zespoły
— sezon II ACC zaplanowano na sześć rund plus niepunktowany wyścig zerowy
— wyścigi będą odbywać się w co drugi czwartek w godzinach wieczornych, o godzinie sprecyzowanej w regulaminie
— każda runda będzie podzielona na trzy serwery: Pro, Semipro i Am po maksymalnie 32 sloty dla kierowców każdy (organizator zastrzega sobie prawo do zwiększenia liczby serwerów jeżeli liczba chętnych kierowców do jazdy będzie odpowiednio duża)
— w sezonie II ACC wyścigi będą miały długość 40 min
— pierwsza runda sezonu odbędzie się 25 marca 2021 roku, ostatnia 3 czerwca 2021 roku, planowany jest także wyścig testowy 11 marca 2021 roku (terminarz może ulec zmianie na wyraźną prośbę wielu uczestników i po zgodzie organizatora)
— z każdej rundy prowadzone będą transmisje na żywo z komentarzem
— do klasyfikacji generalnej kierowców liczy się suma 5 najlepszych wyników w 6 rundach, odrzucany jest 1 najgorszy występ
— najświeższe ogłoszenia na temat sezonu i całej ligi znajdziecie zawsze na kanale #ogloszenia-ligowe na naszym serwerze Discord oraz pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl, warto śledzić również profil na Facebooku

Nie mogę ruszyć samochodem z boxu, co robić!?

Sezon II Assetto Corsa Competizione w założeniu ma jak najwierniej odwzorowywać prawdziwy sezon PORSCHE SUPERCUP, w związku z tym dla zwiększenia realizmu serwery wymuszają ustawienia min. zapłonu i rozrusznika jako manualne.

Należy pamiętać, że można zostać zdyskwalifikowanym automatycznie min. za nie uruchomienie silnika przed startem, bądź nie włączeniem świateł w przypadku deszczu lub zmroku.

Żeby uniknąć problemów zalecamy przypisanie przycisków do poniższych funkcji:

  1. IGNITION (PL. ZAPŁON)
  2. STARTER (PL. ROZRUSZNIK)
  3. PIT LIMITER (PL.POSTOJOWY OGRANICZNIK PRĘDKOŚĆI)
  4. CYCLE LIGHT STAGES (PL. PRZEŁĄCZ TRYB ŚWIATEŁ)
  5. CYCLE WIPER (PL. PRZEŁĄCZ WYCIERACZKĘ)

 

Wszystkie powyższe funkcje mogą być również kontrolowane z poziomu komputera MFD, wystarczy wtedy przypisać klawisze: 

  1. CYCLE MFD UP/CYCLE MFD Down (PL. PRZEŁĄCZ INTERFEJS HUD MFD W GÓRĘ/PRZEŁĄCZ INTERFEJS HUD MFD W DÓŁ)
  2. oraz przyciski UP, DOWN, LEFT, RIGHT (PL. W GÓRĘ, W DÓŁ, W LEWO, W PRAWO)
W dniu wyścigu nie mogę dołączyć do serwera?

Jeśli w trakcie dołączania do serwera otrzymujesz komunikat:

This server requires a Safety Rating (SA) of 65 (PL Ten serwer wymaga oceny bezpieczeństwa (SA) co najmniej 65)

Oznacza to że twoja ocena bezpieczeństwa jest zbyt niska aby wziąć udział w wyścigu. W sezonie ACCELERATED GT4 istnieją progi SA dla danych serwerów:

  1. PRO - 65 SA
  2. SEMI - 60 SA
  3. Serwer AM i niżej - 55 SA
Czy pit stop w czasie wyścigu jest obowiązkowy?

Nie, pit stop w czasie wyścigów sezonu ACCELERATED PORSCHE SUPERCUP nie jest obowiązkowy. Postój w alei serwisowej jest dozwolony tylko w razie konieczności zmiany opon lub naprawy uszkodzeń. Tankowanie paliwa w czasie pobytu w alei serwisowej jest zabronione, dotankowanie paliwa w trakcie wyścigów skutkować będzie dyskwalifikacją.

Ile jest dostępnych kompletów opon?

W trakcie sesji kwalifikacyjnej oraz wyścigowej w sezonie ACCELERATED PORSCHE SUPERCUP dostępne są dwa komplety opon na suchą nawierzchnię oraz nielimitowana ilość opon deszczowych.

Malowanie i oznakowanie samochodów

Każdy zawodnik może startować w samochodzie z indywidualnym malowaniem wykonanym przy pomocy edytora malowań w Assetto Corsa Competizione (obowiązują spójne barwy w przypadku zespołów). 

Ile mam zalać paliwa na wyścig?

Assetto Corsa Competizione pokazuje w HUD w prawym dolnym rogu oraz w menu SETUP (PL. KONFIGURACJA) w zakładce FUEL&STRATEGY (PL. PALIWO I STRATEGIA)   - należy przed startem zalać tyle aby dojechać do mety z bezpieczną rezerwą. Jej granice poznamy po sięgnięciu po kalkulator. Sytuacja na torze, styl jazdy i losowe sytuacje mogą sprawić, że apetyt samochodu będzie różnić się między kierowcami - warto o tym pamiętać aby nie wprowadzić innych w błąd lub samemu nie wysuszyć baku przed dojechaniem do mety po zasugerowaniu się ustawieniami innych kierowców. Jeśli matematyka nie jest Twoją mocną stroną to możesz skorzystać z narzędzia do wyliczania paliwa: Fuel Manager od iAdamM.

O której godzinie rozpoczynają się kwalifikacje i wyścig? Ile trwa wyścig?

Wyścigi i kwalifikacje odbywają się w każdym sezonie ACLeague według podobnego rozkładu (start wyścigu ma miejsce o 21:00, bezpośrednio poprzedzają go treningi i kwalifikacje), podanego na stronie ACLeague oraz w regulaminie. Wyścigi odbywają się w czwartki, chyba, że zaznaczono inaczej (na przykład w wyniku przypadających na dany dzień świąt). W dyskusji na Discordzie możesz spotkać się z różnymi odpowiedziami na pytanie o godzinę startu wyścigu, na przykład 22:00, 23:55, wczoraj - o ile są one ogłoszeniami pochodzącymi od organizatora, są tylko naszymi wewnętrznymi żartami i nie należy brać ich na poważnie. Wyścig i kwalifikacje poprzedzają około dwutygodniowe prekwalifikacje. Każda runda odbywa się według podobnego rozkładu jazdy, w przypadku obecnego sezonu wygląda to następująco:

 

Chcę zgłosić innego kierowcę za spowodowanie kolizji, niesportowe zachowanie, nieprzepisową jazdę, nierespektowanie granic toru, naruszanie ciszy radiowej lub zjedzenie mojego bigosu, gdzie mogę to zrobić?

Po każdym wyścigu (do 24h godzin, czasem dłużej) na discordzie w #ogloszenia_ligowe pojawi się oficjalny wpis informujący o możliwości składania protestów na kierowców. Zgłoszenia należy wtedy dokonać na stronie ACLeague w Panelu Kierowcy poprzez odpowiednio przygotowany do tego formularz. Zgłoszenia zostaną następnie rozpatrzone przez grono sędziowskie. Uwaga: nie wszystkie zdarzenia kwalifikują się do nałożenia kar. Obcierki, stuknięcia czy inne incydenty w ferworze walki, w których nie ma poszkodowanych są naturalną częścią motorsportu. Od nałożonej kary danemu zawodnikowi przysługuje odwołanie. Na zgłoszenie delikwenta są 72 godziny od opublikowania wpisu.

Dostałem punkty karne, co dalej?

Po każdej rundzie danego sezonu zbierane są od kierowców zgłoszenia incydentów, które następnie podlegają ocenie grona sędziowskiego. W szczególnych przypadkach ocenie podlegają również incydenty, które nie były zgłoszone: karambole na pierwszych okrążeniach, całe pierwsze okrążenia, sytuacje towarzyszące zgłoszonym incydentom i tym podobne. Na osoby, które przewiniły nakładane są punkty karne (w skrócie PK) lub dyskwalifikacje (DQ) z danej lub przyszłej rundy. Kary przyznawane i naliczane są w zależności od sezonu - szczegóły znajdziecie w ogłoszeniach pod tagiem #acleague, na naszym Discordzie, a także w regulaminie. Istnieje również możliwość odwołania się od kary, organizator zapewni do tego odpowiednie miejsce po opublikowaniu kar.

Czy ktoś ma replay z wyścigu?

Wzorcowy replay z sesji kwalifikacyjnych i wyścigów pojawi się w oficjalnych wątku do zgłaszania incydentów pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl, a także w linkach z dokumentacją pod wynikami każdego wyścigu. Wszystkie powtórki znajdziecie na naszej przestrzeni dyskowej w serwisie Dysk Google. Aby powtórki były automatycznie zapisywane należy zmienić ustawienia w sekcji General. Jeśli na naszym Dysku Google nie ma jeszcze powtórki z danych kwalifikacji i wyścigu, a takowe posiadasz - podziel się nimi z organizatorem!

Jak mogę zobaczyć ściągnięty replay?

Aby replay pojawił się w zasobach Assetto Corsa Competizione należy wypakować go do odpowiedniego folderu z powtórkami:  Dokumenty -> Assetto Corsa Competizione -> Replay (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa Competizione\Replay\). Powtórki uruchamiany z menu głównego w zakładce Gallery.

Kiedy zostanie uruchomiony serwer prekwalifikacyjny na kolejną rundę?

Informacja o uruchomieniu serwera prekwalfikacyjnego pojawi się na Discordzie na kanale #ogloszenia_ligowe. Serwer taki uruchamiany jest przeważnie w piątek po południu, dzień po wyścigu.

 

#AC

PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT SEZONU XVII, WEK Mulitclass Series by ACLeague

— do wzięcia udziału w sezonie XVII wymagana jest podstawowa wersja symulatora Assetto Corsa oraz wymagane na dany sezon DLC (najlepiej wersja Ultimate)
— do wzięcia udziału w sezonie XVII wymagana jest akceptacja regulaminu oraz opłacenie wpisowego w kwocie 5 zł
— kierowcy mają do wyboru:

Klasa DPI:

 

Klasa GT3: 

 

— zespoły mogą składać się dowolnie z dwóch lub trzech kierowców
— sezon XVII zaplanowano na siedem rund plus niepunktowany wyścig zerowy
— wyścigi będą odbywać się w co drugi czwartek w godzinach wieczornych, o godzinie sprecyzowanej w regulaminie
— każda runda będzie podzielona na trzy serwery: Pro, Semipro i Am po maksymalnie 30 slotów dla kierowców każdy (organizator zastrzega sobie prawo do zwiększenia liczby serwerów jeżeli liczba chętnych kierowców do jazdy będzie odpowiednio duża)
— w sezonie XVII wyścigi będą miały długość 60, 75 oraz 120 min
— pierwsza runda sezonu odbędzie się 3 grudnia 2020 roku, ostatnia 4 marca 2021 roku, planowany jest także wyścig testowy 19 października 2020 roku (terminarz może ulec zmianie na wyraźną prośbę wielu uczestników i po zgodzie organizatora)
— dla zwycięzców zaplanowane są nagrody 
— z każdej rundy prowadzone będą transmisje na żywo z komentarzem
— do kwalifikacji generalnej kierowców jak i klasyfikacji zespołów liczy się suma 6 najlepszych wyników w 7 rundach, odrzucany jest 1 najgorszy występ
— najświeższe ogłoszenia na temat sezonu i całej ligi znajdziecie zawsze pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl, warto śledzić również profil na Facebooku

JAK DOŁĄCZYĆ?

Zgłoś swój udział w panelu kierowcy. Przed przystąpieniem do ligi zapoznaj się z regulaminem i upewnij się, że spełniasz wszystkie niezbędne wymagania. W razie wątpliwości pisz pod tagiem #acleague lub pytaj poprzez komunikator Discord. Po dołączeniu do ligi przestrzegaj regulaminu, obserwuj tag oraz ogłoszenia w oficjalnym komunikatorze (Discord - dołącz do dyskusji)... i baw się dobrze!

Nie chcesz zapisywać się do ligi, ale chcesz spróbować z nami swoich sił? Obserwuj tag #acleague i szukaj w Assetto Corsie serwerów pod hasłami "ACLeague" lub "wykop" - co jakiś czas uruchamiane są serwery i organizowane są wyścigi z dostępem dla wszystkich. Naszych zawodników można znaleźć także w mistrzostwach organizowanych w systemie Sim Racing System, w portalu SimRace.pl i innych.

PRZED WYŚCIGIEM

— czy znasz i rozumiesz regulamin?
— czy znasz zasady zachowania się i komunikacji na torze, szczególnie w wyjątkowych sytuacjach (niebieskie flagi i dublowanie, oddublowanie, okrążenia wyjazdowe, blokowanie, brak paliwa, pierwszy zakręt pierwszego okrążenia, powrót na tor po jego opuszczeniu, powrót do pitów, wyjazd z pitów, trzymanie się linii wyznaczających tor, cisza radiowa)?
— czy pobrałeś, zainstalowałeś i uruchomiłeś niezbędne mody (bez nich nie będziesz mógł dołączyć do serwera), aplikacje (bez nich zostaniesz zdyskwalifikowany lub w ogóle nie dopuszczony do startu) oraz ligowe skiny (w trakcie trwania sezonu wszystko jest do pobrania na Dysku Google)?
— czy zaznaczyłeś w odpowiednim terminie swój udział w wyścigu?
— czy dołączyłeś do dyskusji w komunikatorze Discord? Czy wiesz jak dołączyć do pokojów głosowych (mikrofon nie jest wymagany)?
— czy obserwujesz tag #acleague?
— czy siadasz za kierownicę trzeźwy?
— czy masz pod ręką garnek z bigosem (niezbędny podczas pit stopów)?
— czy masz rozum i godność człowieka?

Jeśli na powyższe pytania udzieliłeś odpowiedzi "nie" - nie bierz udziału w wyścigu bez przygotowania lub dopytaj się w razie wątpliwości pod tagiem #acleague lub na Discordzie z odpowiednim wyprzedzeniem! Dzięki temu nie zepsujesz wyścigu sobie i innym, unikniesz niepotrzebnego zamieszania, dotkliwych kar, a w skrajnych przypadkach permanentnego bana i napiętnowania przez społeczność simrace'ingową.

MALOWANIE I OZNAKOWANIE SAMOCHODÓW

Każdy zawodnik może startować w samochodzie z indywidualnym malowaniem (obowiązują spójne barwy w przypadku zespołów). Indywidualne malowanie nie jest wymagane i w przypadku braku takowego zawodnik wystartuje z domyślnym skinem z puli standardowych przygotowanych przez organizatora. W temacie skinów pozostawiamy Wam pełną dowolność. No prawie pełną ;)

Wymagane w przypadku indywidualnych skinów są: 
— rozmiar skina nie może przekraczać 10 MB (po rozpakowaniu), 2,5 MB (przed rozpakowaniem) 
— staramy się unikać wulgaryzmów i innych treści obraźliwych 
— numer boczny auta przygotowujemy według obowiązkowego wzorca dla samochodów GT3 są to grupy warstw Numberplate jasny/ciemny gdzie edytujemy numer startowy. Czcionka użyta do numerów to Bebas Neue Bold, znajduje się ona w paczce z templates dostępnej na Dysku Google.
— w przypadku samochodów klasy DPi aby edytować numer statrowy należy edytować plik number.png, Czcionka użyta do numerów to Bebas Neue Bold, znajduje się ona w paczce z templates dostępnej na Dysku
— na samochodzie umieszczamy loga ACLeague, WEK, oraz AutoGEN.pl, wszystkie loga w różnych wariantach kolorystycznych znajdują się na Dysku Google w archiwum MATERIALS FOR SKINS
 

— Pobrałem wszystkie wymagane pliki, ale nadal nie widzę w grze wymaganych aplikacji, a moje okrążenia pomiarowe nie zliczają się, co robię źle?

Każda z pobranych aplikacji wymaga ręcznego uruchomienia, a za zliczanie czasów okrążeniach po stronie użytkownika i serwera odpowiadają aplikacje PTracker i STracker. Aby uruchomić każdą aplikację: w pierwszej kolejności należy zezwolić na ich działanie w ustawieniach gry w zakładce Options -> General -> UI Modules. Menu aplikacji w trakcie jazdy, z którego aktywujemy interesujące nas dodatki, dostępne jest z prawej strony ekranu po najechaniu do krawędzi ekranu kursorem myszki. Aby Tracker zliczał nasze okrążenia wymagane jest przejechanie okrążenia bez przekraczania jego granic (zielona ikonka w prawym, górnym rogu aplikacji Trackera w chwili przekroczenia lini start/meta) oraz stałe połączenie z serwerem (zielona ikonka połączonych wtyczek na górnej belce aplikacji Trackera). Dodatkowe informacje znajdziesz w Poradniku Kierowcy.

— O której godzinie rozpoczynają się kwalifikacje i wyścig? Ile trwa wyścig?

Wyścigi i kwalifikacje odbywają się w każdym sezonie ACLeague według podobnego rozkładu (w sezonie WEK Multiclass Series by ACLeague start wyścigu ma miejsce o 20:00, bezpośrednio poprzedzają go treningi i kwalifikacje), podanego na stronie ACLeague oraz w regulaminie. Wyścigi odbywają się w czwartki, chyba, że zaznaczono inaczej (na przykład w wyniku przypadających na dany dzień świąt). W dyskusji na Discordzie możesz spotkać się z różnymi odpowiedziami na pytanie o godzinę startu wyścigu, na przykład 22:00, 23:55, wczoraj - o ile są one ogłoszeniami pochodzącymi od organizatora, są tylko naszymi wewnętrznymi żartami i nie należy brać ich na poważnie. Wyścig i kwalifikacje poprzedzają około dwutygodniowe prekwalifikacje. Każda runda odbywa się według podobnego rozkładu jazdy, w przypadku obecnego sezonu wygląda to następująco:

— około 2-tygodniowe prekwalifikacje (inaczej w przypadku świąt i innych okazji)
— 18:30 w dniu wyścigu: start 60-minutowego treningu
— 19:30 w dniu wyścigu: start 30-minutowych kwalifikacji (po 15 minut dla klasy DPi oraz 15 minut dla klasy GT3)
— 20:00 w dniu wyścigu: start​ ​wyścigu 60, 75 lub 120 min.​

— Ile mam zalać paliwa na wyścig?

Assetto Corsa pokazuje nasze zużycie paliwa po przejechaniu co najmniej dwóch okrążeń w ustawieniach samochodu w zakładce paliwa - należy przed startem zalać tyle aby dojechać do mety z bezpieczną rezerwą. Jej granice poznamy po sięgnięciu po kalkulator. Sytuacja na torze, styl jazdy i losowe sytuacje mogą sprawić, że apetyt samochodu będzie różnić się między kierowcami - warto o tym pamiętać aby nie wprowadzić innych w błąd lub samemu nie wysuszyć baku przed dojechaniem do mety po zasugerowaniu się ustawieniami innych kierowców. Jeśli matematyka nie jest Twoją mocną stroną to możesz skorzystać z narzędzia do wyliczania paliwa: Fuel Manager od iAdamM.

— Jakie opony założyć na wyścig?

Dobór odpowiedniej mieszanki i ustawień ogumienia zależy od stylu jazdy, ustawień samochodu i warunków pogodowych i jest sprawą indywidualną. Niejednokrotnie może okazać się, że opony, na których jechaliśmy w prekwalifikacjach i kwalifikacjach nie sprawdzą się w czasie wyścigu - trening przed wyścigiem jest najlepszym czasem na weryfikację naszych ustawień. Mieszankę i ciśnienie opon należy zawsze dobierać tak, aby w czasie wyścigu i po rozgrzaniu wszystkie cztery opony zachowywały optymalne ciśnienie oraz temperaturę, a zużycie opon pozwalało na komfortowe pokonanie zakładanego dystansu. Monitorowaniu temperatury, ciśnienia i zużycia opon służy wbudowana w grę aplikacja Tyres.

— Czy pit stop w czasie wyścigu jest obowiązkowy? Tak, pit stop w czasie wyścigów sezonu XVII jest obowiązkowy. Przez pit stop rozumie się postój w alei serwisowej z wykonaniem co najmnniej jednej z dwóch czynności: wymiana opon, tankowanie paliwa.

— Chcę zgłosić innego kierowcę za spowodowanie kolizji, niesportowe zachowanie, nieprzepisową jazdę, nierespektowanie granic toru, naruszanie ciszy radiowej lub zjedzenie mojego bigosu, gdzie mogę to zrobić?

Po każdym wyścigu (do 24h godzin, czasem dłużej) na discordzie w #ogloszenia_ligowe pojawi się oficjalny wpis informujący o możliwości składania protestów na kierowców. Zgłoszenia należy wtedy dokonać na stronie ACLeague w Panelu Kierowcy poprzez odpowiednio przygotowany do tego formularz. Zgłoszenia zostaną następnie rozpatrzone przez grono sędziowskie. Uwaga: nie wszystkie zdarzenia kwalifikują się do nałożenia kar. Obcierki, stuknięcia czy inne incydenty w ferworze walki, w których nie ma poszkodowanych są naturalną częścią motorsportu. Od nałożonej kary danemu zawodnikowi przysługuje odwołanie. Na zgłoszenie delikwenta są 72 godziny od opublikowania wpisu.

— Dostałem punkty karne, co dalej?

Po każdej rundzie danego sezonu zbierane są od kierowców zgłoszenia incydentów, które następnie podlegają ocenie grona sędziowskiego. W szczególnych przypadkach ocenie podlegają również incydenty, które nie były zgłoszone: karambole na pierwszych okrążeniach, całe pierwsze okrążenia, sytuacje towarzyszące zgłoszonym incydentom i tym podobne. Na osoby, które przewiniły nakładane są punkty karne (w skrócie PK) lub dyskwalifikacje (DQ) z danej lub przyszłej rundy. Kary przyznawane i naliczane są w zależności od sezonu - szczegóły znajdziecie w ogłoszeniach pod tagiem #acleague, na naszym Discordzie, a także w regulaminie. Istnieje również możliwość odwołania się od kary, organizator zapewni do tego odpowiednie miejsce po opublikowaniu kar.

— Czy ktoś ma replay z wyścigu?

Wzorcowy replay z sesji kwalifikacyjnych i wyścigów pojawi się w oficjalnych wątku do zgłaszania incydentów pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl, a także w linkach z dokumentacją pod wynikami każdego wyścigu. Wszystkie powtórki znajdziecie na naszej przestrzeni dyskowej w serwisie Dysk Google. O ile w wyścigu nie rozpocząłeś kolejnej sesji to replay możesz znaleźć także na swoim dysku twardym. Assetto Corsa zapisuje automatycznie, tymczasowo powtórki z ostatnich sesji w folderze System -> Dokumenty -> Assetto Corsa -> replay -> temp (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa\replay\temp). Jeśli na naszym Dysku Google nie ma jeszcze powtórki z danych kwalifikacji i wyścigu, a takowe posiadasz - podziel się nimi z organizatorem!

— Jak mogę zobaczyć ściągnięty replay?

Aby replay pojawił się w zasobach Assetto Corsy należy wypakować go do odpowiedniego folderu z powtórkami: System -> Dokumenty -> Assetto Corsa -> replay (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa\replay\). Powtórki uruchamiany z menu głównego Assetto Corsy - przycisk "Replay".

— Kiedy zostanie uruchomiony serwer prekwalifikacyjny na kolejną rundę?

Informacja o uruchomieniu serwera prekwalfikacyjnego pojawi się na Discordzie na kanale #ogloszenia_ligowe. Serwer taki uruchamiany jest przeważnie w piątek po południu, dzień po wyścigu.

— Wszedłem na serwer prekwalifikacyjny i jeżdżę w malowaniu kogoś innego, a nie swoim, co jest grane?

We własnym, indywidualnym malowaniu (o ile przesłałeś je w odpowiednim terminie i spełniał wszelkie wymogi), startujemy wyłącznie w sezonowych wyścigach. Ze względu na ograniczenia serwera i Assetto Corsy na czas prekwalifikacji dostępne będą tylko domyślne malowania ligowe. W dniu wyścigu Twoje malowanie będzie wyświetlane już prawidłowo.

— Gdzie znajdę szczegółowe wyniki prekwalifikacji, wyścigów i wszystkich innych sesji?

Zbieraniem statystyk z naszych wszystkich serwerów zajmują się aplikacje Ptracker (po stronie użytkownika) oraz Stracker (po stronie serwera). Wszystkie zebrane w ten sposób wyniki znajdziecie pod adresami Tracker ProTracker SemiproTracker Am lub Tracker Rookie (domyślny widok ustawiony na prekwalifikacje, poszczególne sesje dostępne pod zakładką "Sessions"). Sumaryczne wyniki poszczególnych, odbytych już rund danego sezonu ACLeague znajdziecie na stronie ACLeague (w zależności od kwestii technicznych do kilku dni po wyścigu), razem z odnośnikami do statystyk zebranych w systemie P/STracker, a opcjonalnie również SimResults. Uwaga: zewnętrzne strony wynikowe mogą z czasem przestać działać lub być nieaktualne w określonych przedziałach czasu lub na stałe.

— Jak mam ustawić kierownicę, monitory, samochód i czy zdążę na dwójeczkę w czasie pit stopu?

Odpowiedzi na tego typu dylematy natury technicznej i filozoficznej znajdziesz w odpowiednich pokojach na naszym kanale w komunikatorze Discord: od porad sprzętowych po kierowców dzielących się ustawieniami aut od swoich inżynierów wyścigowych. Ustawień samochodów możesz szukać również za pośrednictwem aplikacji Setup Market. W odpowiednim ustawieniu kierownicy pomocny może być poradnik przygotowany przez jednego z uczestników ACLeague: Poradnik FFB od Snsv. W grze i obsłudze Assetto Corsy pomocne mogą być również takie aplikacje i dodatki, jak Content Manager i Sidekick.

— Czy Wy jesteście normalni?

Nie.

Marco Massarutto pozdrawia Wykop.pl

Marco Massarutto, jeden z założycieli studia Kunos Simulazioni, odpowiedzialnego między innymi za Assetto Corsę, dzięki IRG-World.com pozdrawia Wykop.pl prosto z targów SimRacingExpo 2017 w Niemczech.